Leggerutiner og kaotiske kvelder

Noe av det aller mest trøblete med å være mamma, syns jeg har vært å få på plass gode soverutiner for barna. Da jeg gikk gravid med førstemann, var jeg veldig opptatt av at vi skulle få orden på sovingen helt fra start. På dagtid skulle det soves i vogn i frisk luft, og leggingen om kvelden skulle gjøres så lettvint så mulig. Pysj, tannpuss, nattakos, snork.

Men.. Så skulle det altså vise seg at det er en stor forskjell på soving i teori og praksis..

Før jeg ble mamma for første gang, gledet jeg meg stort til mammaperm med lange trilleturer i skog og mark. Men så kom ungen ut, og det viste seg å være en liten tass som hatet å sove i vogna. Jeg forstod jo ingenting, jeg trodde alle babyer elsket å ligge i vogn..?

Men han trivdes mye bedre i senga si, og dette skapte jo trøbbel alle dagene jeg ikke holdt meg hjemme til han hadde sovet ferdig. Det gikk jo greit, men det medførte at hele sovemønsteret forskjøv seg, og ofte ble det både kaotiske kvelder etterpå – og ikke minst grytidlige morgener dagen derpå.

 


Mitt lille sovedyr <3

 

Så fikk vi nummer to.. Og jeg var jo ikke forberedt på at det ville bety nye rutiner med et helt nytt individ! Selv om alle sa at vi garantert kom til å få to helt forskjellige barn, var det jo umulig å se for seg på forhånd. Men ut kom altså en liten frøken med lakenskrekk. Soving skulle vise seg å være noe skikkelig herk, og hva gjør man egentlig når et barn nekter å ta smokk, ikke vil ha koseklut, og ikke har noe som helst å roe seg med når det er sovetid? Boka som handler om akkurat dette, har hvertfall ikke jeg lest!

Jeg må le når jeg ser tilbake på det første året. For oss var det nemlig en berg- og dalbane med prøving og feiling.. Sove sittende med baby på brystet, bære baby, la baby sovne ved puppen, legge baby senere, legge baby tidligere, la baby turne i senga til hun sovner av utmattelse, insistere på at baby begynner med smokk.

Og kanskje skyldes det at vi har slitt sånn med leggerutinene våre, at det ikke har manglet vennligsinnede råd fra omgivelsene. Hva med å legge barnet på eget rom? Da vil hun sove hele natten! Hva med å la henne ligge og gråte uten å ta henne opp? Da vil hun sovne igjen av seg selv. Hvorfor ikke bare vende henne av med ammingen? Da vil alt løse seg i en fei!

Hele tiden undret jeg meg over hvordan det kunne ha seg at alle andre bortsett fra oss, hadde klart å innarbeide fantastiske soverutiner. Hvordan kunne det ha seg at alle andre småbarnsfamilier hadde sovingen på stell?

Derfor bestemte jeg meg for å forhøre meg litt.. Det måtte jo være en grunn til at det bare var de med leggerutinene på stell som fortalte hvor enkelt det var? Hvordan stod det egentlig til med leggingen hos alle de småbarnsforeldrene som aldri kom med velmenende råd..?

Under følger noe av det jeg har funnet ut de siste ukene. Jeg har forresten byttet ut deres ekte navn med fiktive – for å være grei.

Kristina
Status: Sønnen på to år nekter å sovne hvis ikke mamma sitter i stolen som står i hjørnet på barnerommet. Derfor sitter mamma her hver kveld og bretter tøy.
Ulemper: Når det er tomt for tøy, og man automatisk begynner på den ferdigbrettede bunken på nytt.
Fordeler: Tørketrommelen blir alltid tømt, og det er tellekanter i skuffer og skap.

Børre
Status: Datteren på 1,5 sovner lett i vogn som er i bevegelse på dagtid. Pappa fant ut at det samme trikset funker med sprinkelsenga også, og rugger denne fram og tilbake hver kveld.
Ulemper: En sprinkelseng er overraskende tung.
Fordeler: Arbeidet lettet veldig da det ble montert møbeltøfler i filt under alle beina på senga.

Tina
Status: Alenemor til en gutt på 2 og en datter på 4. Begge vil helst sovne med mamma ved siden av seg, derfor legger de seg alle tre i dobbeltsengen hver eneste kveld.
Ulemper: To sett armer og bein i senga gjør at det er vanskelig for mor å finne ledig plass når hun skal legge seg senere på kvelden.
Fordeler: Barna sovner kjapt og greit. (Men det gjør jo mor også i blant)

Markus
Status: Datteren på tre år inntar sovemodus og roer seg kun ned i sengen når hun får kose med pappas nakkehår.
Ulemper: Kroniske smerter i fars nakke og rygg, som følge av foroverbøyd sittestilling ved siden av sprinkelseng.
Fordeler: Mestringsfølelse siden bare pappa er god nok for leggerutinen.

Synne
Status: Mamma til ei jente på 8 måneder, sitter hver kveld ved sprinkelsenga med hånda mellom to av sprinklene – mens den lille datteren tviholder rundt pekefingeren hennes.
Ulemper: Hele hånda føles fort vissen.
Fordeler: Datteren føler seg trygg og sovner raskt.

“Vidar”
Status: Pappa til to gutter, har sittet hver kveld i fire år ved senga til eldstemann, og pjusket ham på ryggen. Helt til han sovnet.
Ulemper: De kveldene det tok godt over to timer før sønnen sloknet.
Fordeler: Det var verdt det, for plutselig en dag var guttungen “fire år og altfor gammel for det nå, pappa”. <3

 

All ære til dere som har leggerutinene helt på stell altså – men min lille undersøkelse kan altså tyde på at det er flere enn oss som har slitt litt, og som har gått for rare løsninger som helt sikkert ikke står i læreboka..

 


My sleeping beauty <3

 

/ Hint hint: Minner om anonymt kommentarfelt – hvis du tilfeldigvis også har en spesiell rutine du vil dele med meg 😉

Les også:
Ettårskontroll og blåbær i øret
Gassen og bremsen

74 kommentarer
    1. Kjenner jeg gruer meg litt til å få egne barn når det gjelder leggetid. Hah. har et par søsken som har gjort forskjellig, løpe rundt til utmattelse, eller sove sammen med mor/far eller søsken ( kos det da :)) hun andre nektet å sove på sitt eget rom, men husker ikke mer en det. det gikk jo greit 🙂 men ingrn barn er like altså 🙂

    2. Vi skulle hatt oss en kaffekopp å skravla! Føler det fort hadde blitt et par-tre kopper til av det ;-D Liker bloggen din veldig godt. Behagelig, ekte og ærlig.
      Og for en fin familie!

    3. Min lille lakensktekk på 10 mnd sovet sjelden om hun ikke får sove med nesa inn i armen på a mor uansett hva jeg har forsøkt av triks. Liten sta frøken det her som vet hva hun vil. Var lettere med storebror for han har Vært et dovendyr fra dag 1✌

    4. Vugger ettåringen i gyngestol på soverommet til en flaske nan:) Da han endelig sover må mor sitte og gynge 500 ganger, så kan hun legge han over i sengen.
      Fordeler: hyggelig stund med sovende baby
      Ulempe: våkner han i overgangen mellom fang og seng, må mor gynge 500 ganger til for at det ikke skal bli feil i hennes hode.
      Haha, har det fungert 1 gang, så er liksom tvangshandlinger på plass med en eneste gang.

    5. haha! Med førstemann gikk soving som en lek. Kunne sove 2-3 timer i vogna på dagtid og la seg med ei litta flaske, kos og smukk på kvelden. Sov natta gjennom fra 3mnd. Nudelig. Så nå når vi fikk nr 2 tenkte vi at alt skulle gå på skinner. Han her forguder puppen, er nå passert 7 mndr og nekter fast føde, om jeg er innen synsvidde 😛 Han kan sove i den gamle, slitte simovogna med punkterte og skeive hjul (som derav ikke kan trilles med) på altanen. Men den nye, dyre, joggevogna jeg kjøpte inn for lange turer i skog og mark, griner han bare han ser. På natta skal han helst ligge med puppen i munnen fra 18.30 til 07.00. Om jeg beveger meg bort er det 3. verdskrig. Om faren så mye som prøver å være i nærheten knurrer han og kniper seg fast i brystet . Haha. Så nå har vi tatt det harde vei jeg har flytta inn på gjesterommet og far og sønn har blitt etterlatt til seg selv… Det har imildertidig vist seg at JEG er roten til alt vondt, for etter noen dager med papsen sover guttungen natten gjennom. I går skulle jeg prøve å flytte tilbake til han far, men da våknet selvsagt guttungen og var hysterisk helt til han fikk pupp.
      Kan også legge til at denne ungen spyr av flaske og smokk. 😛

    6. Eg sko gjerna delt nåken fine rutiner med deg her…. Men, det hadde bare blitt surr…
      For eg huska ikkje heilt kim av de som eg alltid måtte synga Bæ Bæ Lille Lam te, men bytta ut ordå litt… Så det blei feil.. For så og hoppa tebake igjen og synga rett…
      Eg e heller ikkje sikker på kim eg sang Trollmor te, og som når Kånå sko synga te blei heilt Kalle Krakil.. For Mamma sang feil… Men, det va det jo eg se gjorde, huska jo aldri teksten eg, så då bare dikta me litt…. Men Kånå kunne de, men då blei det feil… ;D
      Ellår kim av de som alltid måtte ha ein koseklut, ein heilt spesiell ein… Fant me feil klut, va det ramaskrik… Gudhjølpe meg… Ein gang, reiste me på ferie…. Uten kluten.. Det va ferien sin det… Off… =D
      Men, Mini’en… Han e faktisk lett… Kun litt Mikkel Rev, så litt små diskutering om litt diverse ting han har på hjarta, for så bare og sei at nå e det natt… Og luska seg ut…
      Vips..
      =D

    7. Vesla vår har vært en sovebaby siden dag én, men i perioder sliter vi med å få henne til å sove hele natten (luksusproblem, jeg vet). Det som gjør så vondt er at hun aldri har vært særlig kosete av seg, uansett tid på døgnet. Jeg klandrer meg selv for det da jeg har slitt mye med sykdom og er redd vi ikke har fått den kontakten mor og baby “skal” ha :'( De rundt oss lover at det ikke er derfor og at hun bare “er sånn”.
      Når jeg leser om tilfeller som i innlegget ditt skulle jeg ønske jeg hadde en baby som ønsket mammakos for å kunne sove. “Håper” det er flere som har det slik, og at det ikke kommer av at baby ikke er glad i mamma :'(

    8. Eldstemann sovnet lett i armene mine, men han våknet jo alltid “i svevet” når jeg prøvde å legge han i senga😖 Det gikk to år før vi fikk orden på leggingen😜 Du er absolutt ikke alene!!

    9. Mamma og de var veldig heldig med lillebroren min! Husker leggingen hannes fordi eg var 12 når han kom og mye barnevakt! Han sov hele tiden og lenge! Og gjør det endå! Han har altid sovet lenge! Tideligste han står opp om han ikke må er kl 8 liksom! Og han legger seg i 9 tiden! Og sov gjennom natten med engang!

    10. “Elsa” har 4 barn og nr 3 var sånn. Han var ingen koseunge og det var sårt men har heldigvis gått over.
      Har forøvrig 4 forskjellige barn og nevner kun sistemann. Han ville legge seg kl 19.00 og da ikke i vugga eller vogna eller sprinkelsenga. Nei, oppå mamma! Og der lå han til han var for stor for vugga. Sprinkelsenga ble satt inntil senga vår og innimellom klarte jeg å lirke han over og det gikk flere måneder fra han holdt nmeg i hånda fra sprinkelsenga til vi flyttet den 1 meter fra senga vår. Da han nærmet seg 2 flyttet han på eget rom. Og da var det å amme han i søvn. Fra han var 2 så kun rugging i søvn. Nå er han 3 og han legger seg i senga, men vi må ligge på gulvet til han har sovnet med en cd med sanger eller lydbok. Og støtt og stdig kommer han til vår seng i løpet av natten.
      Men veit at han slutter med det før eller siden, for det har de andre gjort. Så setter stoor pris på de morgenene jeg våkner uten en kålorm i senga som roper:Jippi det er morgen når klokka ringer 😀

    11. Eh. Datteren min på to altså, hun eh…gnikker…seg i søvn. Vil poengtere at dette ikke er noe jeg har lært henne altså, men noe hun fant ut av helt selv. Legger seg oppå en bamse eller en pute og kjører hemningsløst på…
      Fordel: Hun sovner med en kropp full av kose-hormoner og sover kjempegodt!
      Ulempe: Ja, altså.. Flere egentlig! Den gangen hun ble trøtt på butikken skiller seg kanskje mest ut.

    12. Vi har ein drøm av ein leggeing av min gutt på 20 mnd. vi tar tannpuss og stell.Så varmer vi lettmelk i mikroen tilpasse varmt.. Legger guttungen i senga og vips sover han etter 10-15 min 🙂

    13. Babycall med stjernehimmel og musikk ❤️
      Gir beskjed rett før hun sovner at no må vi komme å slå av.
      Da får hun kosekluten oppå hodet(som en sjørøverhatt, fra øre til øre) og sovner momentant.

    14. Du er ikke alene… I det hele tatt!
      Jeg har to barn, en jente 2,5 år og en sønn (8mnd). Begge har bydd på store problemer i forbindelse med legging.
      Hun eldste begynner først nå å bli “lett”. Men i laaange tider måtte hun ha melk, gynging i gyngestol og “tusen” sanger for å sovne. Mange kvelder var ikke gyngestol godt nok, så jeg vandret rundt og rundt på barnerommet mens jeg busset på henne. Og våknet selvsagt ofte på veien fra fang til seng. Nå har vi en ca rutine på litt lesing, litt synging, litt kos. Så går vi ut av rommet og lar henne sovne av seg selv. (Omsider har hun begynt å sovne greit, istedenfor å bruke opp i mot 2 tiner som hun gjorde før)
      Når hun var mindre kunne jeg ofte bruke lengre tid på å få henne til å sove en hun faktisk sov! (hvil på dagtid. Og guttemann er helt lik!)
      Han yngste liker heller ikke å sove. Han fant tidlig ut at han kunne kompensere for søvn med å spise mer! (Stor baby!) Det er ikke uvanlig at jeg kan legge en veldig trøtt gutt i vognen, gå tur i over en time, men han vil ikke sove!
      På kvelden trenger han melk og kos og gynging for å sovne.
      Jeg tenker litt med skrekk og gru på hvordan det kommer til å gå når han skal “tvinges” til å finne søvnen selv!
      Men det må jo gå på et vis! 😉
      En ting er sikkert: jeg aner ikke hva jeg skulle gjort uten gyngestolen min!! 🙂
      Lykke til videre i kampen mot “soveskrekk”, og fortsett med de supre innleggene dine!
      Tvi tvi. 😉

    15. Sovebarn? Hva er det?
      Poden har i drøye to år hatt mange finurlige leggerutiner. Blant annet var det en periode der vi måtte ligge på sofaen med han på magen i mørket mens vi hørte på Bjørn Eidsvåg og han fikk flaske, deretter ble han lirket over i senga…
      Så hadde vi en periode der vi la oss med han i vår seng, sang og koste og når han endelig sovnet, bar vi han inn i sin egen seng (bare for å hente ham tilbake noen timer senere…)
      Nå legger en av oss seg med han i hans seng, vi synger to sanger og har ei lita lampe som i ti minutter dimmer opp og ned, og det funker! Sovner på maks femten minutter som regel 😊

    16. Digger bloggen din, så ekte og så ærlig! Våre 2 er også 2 motpoler når det gjelder soving. Eldste jenta på snart 5 har det vært mye frem og tilbake med når det kommer til soving. Når hun var baby sov hun godt i vogn på dagen og kunne trilles og sove i lengre periode. På natta sov hun i begynnelsen ikke før 02, når den perioden tok slutt startet dagen plutselig kl 04 :/ Hun sover den dag i dag skjelden ei hel natt. Legges alltid i mammas seng og må bæres i sin seng når vi legger oss. Aller helst skulle hun ligget inntil/oppå meg hele natta. Yngste har sovet hele natta 12 timer +/- i egen seng fra hun var 4 uker 🙂 Sov derimot maks 45 min på dag duppen gjerne 15 min og hata og sove i vogn. Min mamma pleier alltid å minne meg på at jeg kun sov 9 timer på natta og slutta med dag soving når jeg var 9 måneder, når jeg snakker om sovingen til mine jenter. Ingen råd, ville bare dele våre sove historier.

    17. Her er det mye bilkjøring for tiden for å få lilleklumpen til å sove. Var så heldig å få han til å sovne to ganger i sengen i dag. Så håper vi er på rett vei igjen. 😊 kan sove i vognen å men ikke noe lenge om gangen.

    18. Fytti, I feel you! Her har vi bare innsett at vi må finne oss i å bli sett på som noen frisinnede hippieforeldre. Ferber hadde snudd seg i grava (er han død forresten?) Minstemor på snart to år har enda ikke sovnet uten full kroppskontakt, sprinkelsenga er bytta ut med et par madrasser på gulvet. Fireåringen har enda ikke sovnet uten en av oss på rommet, og helst knørva ved siden av han i sin seng. Før det er midnatt har begge barna havna i dobbeltsenga, så vi er fire kropper i samme seng hver natt, og det funker vell på en måte. Vi sover, og det er det viktigste. Ferber kan ta seg en bolle etter min mening (og det kan vell egentlig de som tror det hjelper meg å høre at deres lille spire sovner etter en sang og nuss på kinnet og sover i 12 timer. Det hjelper nemlig ikke.)
      Digger bloggen din! Takk for påfyll av ikke-så etter-boka leggerutiner.

    19. Tipp topp tommel opp for et supert innlegg! Vi har ei lita ei på over året som er litt vanskelig med det med legging. Vi må sitte hos henne til ho sovner, hvis ikke blir det ramaskrik og ho våkner flere ganger om natta og ender alltid til slutt i vår seng da det er eneste måten å roe henne på. Man leser jo stadig om eksperters søvntips, at unger skal finne søvnen selv og sove på eget rom. Jeg har stresset en del med dette i det siste, da jeg føler at jeg ikke strekker til som må gjøre det på en annen måte, så setter stor pris på å lese et innlegg som dette og innse at jeg ikke er alene og at det ikke er så unormalt! Digger bloggen din!

    20. Min tar heller ikke smokk, kos eller noe annet. Bamser blir det bare tull med. I perioder måtte jeg ta fra han dynen fordi han styret så fælt med den 🙈 si fra om du finner løsningen! Min er nå to år og det tar fortsatt 1-2 timer å roe han hver eneste kveld. 😑

    21. Min nr 1 sov ikke hele netter før hun var 5år, og var i tillegg et mareritt å legge. Nr.2 derimot, da var alt på stell. Stell, pysj, en -toppen to sanger, så sa vi god natt og gikk fra henne i våken tilstand, hørte sjelden fra henne før 06.30 (etter at natteammingen var over vel å merke). Men SÅ plantet vår lille engel seg godt inne i “3års trassen” (liker ikke ordet, men alle skjønner hva jeg mener), da var det brått slutt på enkel legging og gode leggerutiner 😁😁 Nå sliter vi på 4.mnd og føler vi har historien om storesøster på nytt. Regner med at det går over etterhvert, men det er SÅ slitsomt når det står på.
      Herlig ærlig blogg😄👍🏻 Stå på med leggingen👍🏻

    22. Eldstemann kom til verden med en salig blanding av kravebensbrudd, kolikk og lyskebrokk, da er det vanskelig å sove for å si det sånn. Husker egentlig mest at vi bar og bar og bar han i søvn. Han klarte ikke å bli lagt ned. Kampen tok vi i 2 og 3 årsalderen da han litt lettere forstod og man kunne forklare han litt mer. Jeg har sittet noen timer i trappa rett utenfor rommet hans og strikket. Fordel: ble tidlig ferdig med julegavene det året. Ulempe: fikk sjelden med meg nyhetene. Lillesøster Knirk er litt motsatt, vogna må trilles hvis den skal soves i, ellers brukes den til å turne i. Sang og kos er vel og bra på kvelden, men den lille bestemte damen sier tydelig fra når det er nok ved å peke på sengen. Da veltes hun over i den, døren lukkes og hun marker seg rundt 180 grader, klynker i det hun sovner og det er natten. Går du inn til henne i stedet for å sjuskete utenfor døren hennes når hun piper har du garantert party med hæla i taket og spinnvill unge neste timen… Konklusjon: unger er forskjellige og det er jaggu foreldre og 🙂

    23. Min lille er bare 6 uker gammel, så det er uansett ikke snakk om noen rutiner her enda egentlig, men han er veldig lite glad i å sove i sin egen seng og han liker ikke vogna. Han sover helst bare på meg, så det er stadig at han sover oppå meg om natta. Men satser på at han blir litt mer venn med senga si etterhvert 🙂

    24. Ser (og vet forsåvidt) at jeg er kjempe heldig med barna mine og søvn!
      Min datter på nå 6 år har sovet natta rundt siden hun var 5 dager gammel! Sov godt på ettermiddagen også! 😉
      Og min nå 3 år gamle sønn ble født 6 uker for tidlig! Men sov natten rundt fra han var
      1-2 måneder gammel! Aldri noe problem med leggetid eller noe
      sånt, på noen av de! Så jeg er en kjempe heldig mamma!;)
      Kan også nevne at begge to sovnet rundt 8-9 på kvelden
      og sov da til 10-11-12 dagen etter!;)

    25. Min datter på 1 år og 9 mnd sovner bare med mamma ved siden av seg på kveldene. Er det pappa kan det ta mange timer.. Vi har gått over til junior seng da sprinkelsenga var umulig å få henne til å ligge i. Nå legger hun seg stort segt i senga si hver kveld (jeg må ligge der til hun sover), men hun kommer alltid i vår seng i løpet av kvelden/natten.
      Duppene på dagtid pleide å være på 30-45 min hvis jeg ikke lå sammen med henne, nå kan hun sove lenger i vogn o.l alene, men sover fortsatt lengst og best sammen med mamma 😉 Det ordner seg nok før de flytter hjemmefra 😄

    26. Jeg er så heldig, her har lillemor sovet natta over fra 4 uker gammel OG hun elsker å sove. Jeg har ikke gjort noe spesielt for å få det til, men det er bare å legge i seng gi gonattasuss å gå ut av rommet og dermed sover hun (3 år nå)

    27. Det du skriver om er jo veldig ofte sannheten🙈. Jeg har vugget, samsovet og kan fortsatt gjøre det, gutta er 3 og 7. Husker jeg trillet vogna over terskelen så sovnet han. Synes bloggen din er herlig.

    28. Vettu? Det e pina deg det einaste eg faktisk har full kontroll på på mine to småtroll. De legge seg uten å mokke kvar kveld mellom 19:30 – 20:00 kvar kveld. Einaste det står på e om eg har klar kveldsgrauten og avkjølt til riktig tid, ellers får det som en drøm kvar kveld. Men dagane og helgene?! Eg føle eg gjentar meg sjøl konstant. Første gang høres eg ut som Mary F*** Poppins og 3. gang e eg Darth Vader. Om de e noken energiske pøbla om dagen, har eg om ikkje anna leggingen på stell. Som CasaCaos seie; det ekje fordi eg e så himla flink mamma og har gode rutiner og full kustus. Nope. Fordi gutta mine e slitne (fordi det tar jo på å drive mor fra vettet med herjing, skrik og skrål..!). Når kvelden kjem, så e det samme bøtteballetten kver gang. Og dei e takknemlige for å legge seg. Så om dagen har vore aldri så drit, så e trøsta at når eg då synge: Når trollmor har lagt sine to små troll, og bunde dei fast i senga (!) så synge ho sakte dei finaste ord ho kjenne. Hoajajaja boff!

    29. Du er ikke alene om det.
      Første året med min, så var ikke vugging nok, men den lille “særingen” han sovnet ikke før han ble danset i søvn.. og her snakker vi ikke ROLIG dans.. her snakker vi vivalavida av coldplay rytmen.. prøvde syykt mange ganger både samsoving, dulling, prøvde ALT.. men med dansingen , så var han ALLTID sovnet før sang nummer 3 var over..
      skal love deg at jo større den babyen ble, jo tyngre ble det og formen min ble sannelig bedre også!!
      Men ja, INGEN forbredte meg på alt det “dumme” en gjør for barna sine.. INGEN!
      Hadde noen sakt til meg for 3 år siden.. du kommer til og danse barne ditt i søvn med coldplay på høystyrke og treningsskoa på.. hadde jeg ledd vedkommende opp i tryne og nekta, for jeg skulle da sannelig ha kontroll på den søvnen!! SÅÅ vanskelig kunne de da ikke være og prente det inn i ungen.. jeg tok feil…!
      Han her nå 2år og noen måneder.. ennå sover han ikke natten gjennom, og er oppe 2-3 ganger ila natten! ( heldigvis i KORTE perioder, men nok til at jeg må opp og ut av sengen 2-3 ganger ila natten selv)

    30. Digger bloggen din! Eldstejenta på 4 hadde lakenskrekk fra dag én. Så der måtte det synges, klappes og strykes før hun fant roen..og det kunne ta et par timer..hveeer eneste kveld.. Og var man så uheldig å lage det minste knirk, så var det på’n igjen.. Var seriøst lei av Jon Blund, Hjulene på bussen og Bjørnen sover.. Men det blir bedre! Nå leser vi en bok, og så må vi sitte der til hun har sovnet. Som faktisk skjer på noen minutter bare skravla slutter å gå😅
      Minstemann på 1 1/2 var superlett å legge den første tida. Men så kom separasjonsangsten, og han sovner ikke uten at vi sitter der. Han vandrer rundt i senga og babler og styrer, før han tilslutt finner totten og kosen. Han våkner flere ganger om natta, men sovner fort igjen heldigvis. Sover nå endelig på eget rom, og så camper pappaen der inne ved behov😉
      Legge/soverutiner er oppskrytt..whatever works, man må jo sove.. 😴 Og det meste løser seg, svært få tenåringer som vil opp i senga til mamma og pappa gitt😜

    31. Når jeg leser innlegget ditt, og alle kommentarene her ser jeg hvor utrolig heldig jeg har vært med sønnen min i forhold til legging/soving!
      Bortsett fra de første to månedene der han måtte ammes hver tredje time døgnet rundt fordi han var så liten har han alltid vært enkel å legge. En sang eller to, en liten historie og en god klem- så var det god natt- hele natta! Sengetid har vært ca halv syv og da sov han fint til åtte, ni, ti dagen etter.
      Nå er han tenåring, og sovehjertet hans er fremdeles like godt, om ikke bedre 😂

    32. Jeg har vært så heldig med min datter på snart to år. Hun har sovet i senga si fra dag en. Våknet kun en gang om natta når hun var liten. Fra hun var 6 mnd sov hun natta igjennom. Kan sove til 8-9. Legger seg 1830. Sover også godt på dagen. Lurer på hvordan neste blir.

    33. Har en som aldri sov som liten (sover fortsatt ikke hele netter) han er 5 år nå til helga. Men han er kjempe enkel å legge. Takk og lov. Vesla som blir 3 til sommeren har alltid sovet duppene sine. Og sov hele natta fra 7 mnd ca. Meeeen hun måtte vippes i vippestol, bæres eller lignende for å sovne. Og hun ville ikke sove i senga. Ville helst sove i vippestolt ( som absolutt ikke anbefales) så evige runder med å få fra vippestolt i seng. 😞 Men det ga seg ved 10 mnd ca. Og fra da har begge ungene vært veldig enkle å legge. Har jo dager inni mellom som kan være litt kaotiske. Dem sover på samme rom.
      Når dem våkner om mårran er veldig opp og ned. Alt fra 4 om mårran til 7.30. 😂😂😂 Men største problemet mitt er eldste som sjeldent sover natta igjennom. Selv om han får melatonin. Men har kontakt med lege og håper vi finner en løsning på det snart.
      Hilsen en mor med gode leggerutiner men har ikke sovet på 5 år 😉😉👌🏻

    34. Eldstemann var en skikkelig nøtt. Helt fram han var liten sovnet han kun i armene våre når vi gynget fram og tilbake i stresslessen. Jeg har hele tiden hatet den stresslessen for den er grusom å sitte i. Men gynge måtte vi, når han var syk måtte vi bære han og vandre for at han skulle sovne. Når vi var på tur og skulle sove andre steder måtte jeg finne alternative måter å få han til å sovne på, noe som resulterte i mange komiske øyeblikk. Det blir tungt i lengden veldig tungt og han var mye syk fram til ca 3 år. Jeg har aldri vert så sterk i armene som da. Nå er han snart fem år – ikke mer gynging i stressless MEN når han er syk når hender det at han setter seg på fanget og vil at vi skal gynge :-p jaja det er noe trygt for han med det vertfall. Haha. Trøsten må vere – det går seg til. Men en må bare gjøre det som funker slik at en selv får sove. Lykke til videre 🙂

    35. Godt å lese at det er flere som sliter med soverutiner. Har ei frøken som er 6mnd yngre enn Nora og kjenner meg veldig igjen i det du og Peter skriver. Har også slitt veldig med soverutiner, og hver gang vi har hatt ett gjennombrudd har det vart i Max 2 uker før hun har funnet ut at dette gidder j ikke mer. Og vogn kan vi bare glemme. Har også fått tusenvis av tips, og folk har sagt; “sover hun ikke rundt enda? Nå har hun jo bikket ett år”. Og NEI, vi er fortsatt oppe 1-2 ganger PR natt, og JA vi sitter ofte oppe så tidlig at vi ser Peter legger ut på my story Når han er oppe m Nora i 4-5 tia. Men j har innfunnet meg med at sånn er frøkna mi og det er en del av sjarmen. For fra å være ett utpreget B-menneske så legger jeg meg nå som regel i 22 tia om kvelden, og jeg nyter å ha god tid om morgenen. For når man våkner opp til ett strålende blidt ansikt hver morgen så vet man at man har gjort noe riktig, man har nemlig satt verdens skjønneste skapning til verden😍 Og det kan ingen ta fra oss😊😊 fortsett å gi av dere sjøl, digger å følge med på din og Peters hverdag😊 Og beste gang vi er oppe før hanen galer, så skal jeg sende dere en snap så dere ikke føler dere så alene i verden👍🏻😊 ha en super dag videre, her startet dagen for 4 timer siden ig den første kanna med kaffe er tom😂

    36. Eldstemor, 9 år til høsten, sovnet aldri uten bevegelse det første året. Vi vippet vippestolen, vi rugget vogna, hadde bok under det ene benet på babykurven og sprinkelsenga, som vi da fjernet når jenta var sovnet. Så fulgte en tid hvor jeg stod i hjørnet av rommet og sa “hyssssj”, så en lang tid hvor jeg satt på data’n rett utenfor rommet. Da hadde jenta allerede blitt storesøster. Og lillesøster la seg fint og sovnet med engang. Men våknet gjerne klokken halv seks, klar for dagen.
      Nå er søstrene snart 7 og 9 og legger seg ganske greit. Synes det er kos om mor ligger litt i senga og koser, men ingen must. Lillebror på 2, er av samme type som mellomste. Mat, bad, pysj, tannpuss, smokk og bok, sove. Og det gjøres fra 18.30 til 07.00.
      Det sies at alle gode ting er tre. Mulig det stemmer 😉

    37. Mamma har fortalt at jeg skrek hele natta etter at jeg kom hjem fra sykehuset. Etter denne første natta måtte hun faktisk vekke meg hver morgen! Da jeg var 1,5 år var det en fæl orkan og deler av taket vårt blåste av. Gjett hvem som sov seg gjennom den orkanen da? Haha
      *Sovedyr*

    38. Vi trodde vi hadde gjort et kupp da vi kom hjem fra sykehuset med en sånn baby som man bare kunne legge ned, og så sovnet hun.
      Det gikk over…… Etter tre måneder, når vi var rimelig langt inne i bortskjemt-land. Etter det fulgte noen måneder med amme-i-søvn (gjerne oppimot et dusin ganger på en kveld og så heeeele natta), deretter hoppe-og-danse-i-søvn (altså kreativ byssing, også dette måtte repeteres..). Gjerne med resultatet at jeg sov med en seks-sju-åtte-kilos klump oppå meg med en tå i øret og en finger i nesa stort sett hele natta.
      Så kom det noen måneder hvor hun faktisk sovnet selv, men kun i dobbeltsenga så hun måtte løftes over. Våknet flere ganger om kvelden og til slutt våknet hun hver gang vi prøvde å løfte henne, med det resultatet at jeg måtte legge meg mellom ni og ti hver eneste kveld for at hun ikke skulle rulle ut av dobbeltsenga (egentlig vinn-vinn, jeg har aldri vært så utvhilt som den perioden der..).
      Nå sovner hun i egen seng (takk og LOV for det, etter fjorten måneder), men med hånda mi klemt mellom sprinklene og et fast grep om fingeren min. Ikke alltid jeg får tilbake den hånda så fort, men nå sover hun i det minste bortimot hele natta ganske lydløst, og ikke oppå meg.
      Dagsoving har vært et kapittel for seg selv, men også der har vi fått orden i sysakene nå og hun kan sove hele to timer i strekk etter en trilletur til postkassa. Og nå som alt har blitt så enkelt, har jeg begynt å drømme om nestemann 😉

    39. Veldig forskjellige rutiner her i forbindelse med hvem av oss som legger, men da våre biologiske gutter var små så hadde jeg en enkel greie som fikk begge til å sovne kjapt. Gutta lå på samme rom i køyeseng og vi leste for de hver kveld.
      trikset var da altså å lese historien i en monoton kjedelig tone. Ikke gi liv til historien i det hele tatt. Da sovnet de på få minutter. Da svigermor skulle legge så sovnet jo ikke gutta for hun leste med innlevelse så det var spennende å holde seg våken og følge med.

    40. Haha. Det er faktiskt litt gøy og trøst å lesa at vi er ikke de eneste! Jeg var den eneste på barsel som ennå slet med leggerutiner da han var 11mnd. Første tiden var dag som natt, altså barnet sov på dagen. Og natt var dag. Det var utrolig tøfft da vi måtte ut på ærend om dagen mens vi hadde våre våkne hele nettene.
      (Sønnen tar ikke smokk og aldri hatt noen spesiell “kos”.). I en periode klarte vi å legge han endelig kl 3 på natta istedetfor 8 om morningen! Pappaen pleide å vippe han i vippestolen i flere timer slik at jeg og han lille fikk litt søvn. Pappaen pleide å komme inn når han edenlig sovnet slik at jeg kunne legge han lille i senga si. Da var det om å lage minst mulig bråe bevegelser eller lyd påvei til seng. Dette gikk ikke akkuratt alltid bra. Så da ble det ennå flere timer oppe til sent morgen. Vi gikk også fram og tilbake, vugget han, tok det typiske;”godt bad før leggetid, grøt osv, dempe lysene og synge”, hjalp det? Nei.
      Ikke en eneste ting hjalp. Jeg gikk til og med ut og trillet kl 11 på kvelden i håp om at det ville hjelpe han lille å falle i søvn. Jah, han sovnet i vogna fint og rolig, men med en gang vi kommer inn dørene; lys våken!
      Da ble det jo til den faste siste løsningen etter å lrøve alt annet, alså, bare la han ligge med puppen! Dette gjorde at jeg fikk så vidt søvn og løste heller egentlig ingenting. Det ble netter hvor vi våknet kanskje hver 1-2 time, alså gjennom bare 5 timer snitt. I 11mnd har jeg i gjennomsnitt sovet 3-4 timer hver natt. Og nesten ingen dagshvil grunnet min samboer jobber ganske mye.
      MEN! En kveld lå jeg skikkelig feber syk. Han lille var 11 mnd og jeg fikk han ikke i søvn gjennom amming. Det ble bare tull. Så jeg tenktw nokk er nokk! Han er 11mnd, han vet akkuratt hvordan han skal bruke sin babygråt til å få mamma til å gjøre som jeg vil. Så da ble det til at jeg bare la han i sengen sin, sa godnatt, og lot han ligge der til han sovnet. Det tok 1 og halv time før han var i søvn. Men, det var den beste søvnen han og jeg hadde fått på 100år. Han sov igjennom og var skikkelig opplagt dagen etter.
      Etter det har vi bare fortsatte med leggingen slik. Dempe lysene, barnetv, kveldsmat, nybleie, pysj, pusse tenner og så, leggetid <3 Det er et helt nytt liv, og han sover så søtt gjennom hele natten.
      Jeg er så glad at jeg hadde så mye feber som jeg hadde og bare satt ned foten.. ellers hadde jeg sikkert ennå holdt på slik som før...

    41. Vi har en sønn på 2,5 år. Vi har alltid prioritert at barnet sovner, fremfor at han sovner “på riktig måte”. Her kommer et utdrag av leggerutiner på kveldstid:
      Første halvannet året: byssing, bæring, synging, bilkjøring, trilletur, bæresjal og samsoving. Og nattamming til han var 20 mnd.
      Rundt 18 mnd: Far legger: sitte på gulvet på barnerommet med sønn i fanget og se på musikkfilmer på iPad. Han sovnet på 5 min og kunne enkelt smugles over i egen seng. Mor legger: Mor og sønn ligger i dobbeltsengen mens mor pjusker gutten i håret.
      Rundt 20 mnd: Legge ham for kvelden i vogna på terrassen og rugge til han sovner. Kan deretter bæres over i egen seng.
      Fra 2 år: Legge seg sammen med gutten i hans nye juniorseng. Med eller uten pjuske, synge. Og han kommer fortsatt over til oss ila tidlignatten, og sover det meste av natten på tvers i dobbeltsengen.
      Ulemper: ikke helt etter folks forventning om at barn må lære å sovne på egen hånd i egen seng. Innimellom tidkrevende når han har brukt tid på å sovne.
      Fordeler: han sovner stort sett greit, og så er det jo veldig koselig! Han er i grunn et sovedyr, bare litt sosial av seg. Noe som betyr at bare vi ligger sammen med ham så sover han så lenge det skal være, og da kan jo vi også sove:)
      Barn er forskjellige, og voksne er forskjellige. Personlig synes jeg det høres veldig stusselig ut med barn som sover natten gjennom i egen seng fra de er helt små, og håper inderlig at nestemann er akkurat slik som storebror☺

    42. Har en gutt på 2,5 år som aldri har lagt seg til å sove eller sove gjennom ei hel natt. En av oss må legge oss sammen med han, og det tar en time før han sover. Det verste var da han var liten å måtte kose med øra vår for å sovne! Har prøvd det meste av velmente råd, uten nevneverdig suksess. Nå er det verste at han ikke sover gjennom natta. Ofte haver han i dobbeltsenga i stjerneposisjon på midten 😴

    43. Ene her hadde ikke lyst til å sove i det hele tatt. Begynte i bhg da hun var to, og frem til det sov hun som en voksen, fra 22 el 23, til 6 el 7,og ingenting på dagen. Fullt tempo når hun var våken, og stort sett rolig søvn om natten, men vi hadde noen få episoder der hun gikk i søvne, og det vedvarte en god stund, med jevne mellomrom. Senere måtte hun legge seg tidligere (kunne liksom ikke fortelle i bhg at “joda hun sovnet rundt elleve i går, hun”) , så da var det rundt ni, bok, sang, og “hvil deg litt, jeg kikker inn til deg om noen minutter”. Begynte med få minutter og ble så flere og flere etter hvert som hun ble vant til å sovne på den måten. Nå er hun stor jente og legger seg selv i ti tiden, og spretter opp rundt 7.

    44. Kjenner jeg er glad vi ble ferdig med lakenskrekken med førstemann. Forventningene til nr 2 og 3 har vært ikke-eksisterende!
      Akkurat nå er det stort sett pappaen som må legge jentene på 3 og 5 siden han har vært dum nok til å dikte sin egen nattasang som jeg visstnok aldri lærer like godt som han 😂

    45. Takk sier jeg bare…..!!!! 😊
      Hilsen trebarnsmamma som ikke har sovet alene på 5 år. Men som min veldig kloke svigermor sier: Vi må huske på at vi bare har ungene til låns, og at tida med de alt i alt går så altfor fort… 💕

    46. Hun jeg er bonusmamma til er superenkel, og har alltid vært det. Noen netter er kronglete da. Som i påsken da jeg lå på bilteppet på gulvet fra 3 til 5. Vanligvis sier vi natta ca 19, så sover hun minst 12 timer, gjerne 14-15. Sykt. Sier til min kjære at han er superheldig!!
      Men ei jeg satt mye barnevakt for før, hun var en krøllebølle og skulle leses/synges for til hun sovnet. Noe som gjerne tok 2 timer. Til jeg en dag leste naturfagsboka mi for henne. Da sovna hun på ti minutter. Hadde alltid med den boka etter det for å si det sånn 😂

    47. Her er lillemor snart 2 år. Og vi er fremdeles i den Berg og dalbanen du prater om. Fortiden sover hun 1t på dagen, sovner for natten 19:30 og våkner ca 06:30/07:00 om vi er heldige og hun ikke må vekkes. Men er langt fra uthvilt. Til vanlig er hun oppe 2-3 ganger ila natta og gråter av uviss grunn.. Og det vanligste er vel at hun hysterisk trøtt vil stå opp 04:30/05..
      Så i Berg og dalbanen her- tviholder vi på bokas fasit- faste rutiner… Men også legge tidligere-senere, er kvilen i bhg for lang/kort/for sen på dagen?
      Soving tror jeg ALDRI vi blir klok på her i huset- uansett rutiner 😂😖😖😖😖💤😴

    48. Sukk….Datter på 7år, som bruker opptil halvanna time for å sovne, sover med lillebror som ikke vil sove alene og mor har nå kastet vekk verdifulle kveldstimer i 7 år, fordi de ikke kan være alene for da blir det bare krangling og ingen søvn. Jeg ligger i sengenden hver kveld enda…nei…ingen av ” standard” oppskriftene funker på alle. Barn et forskjellig.

    49. Hoho! Flirte så jeg tissa på meg! (Er unnskyldt, fødte for ei uke siden.)
      Det eldste barnet er to år og har krevd mye innsats med lav utbetaling. Det eneste jeg gjorde i permisjon var å få henne til å sove. Hun hadde puppenekt i fra hun var 3 til 7 måneder, så da var det kun heftig byssing på sengekanten som gjaldt. (Pilatesball hadde også funka.) Deretter funka heldigvis puppen igjen, og jeg ammet i søvn til hun var 15 mnd, da slutta det å funke. Nå holder det å ligge ved siden av henne og hun sovner på 5-10 minutter. I dobbeltsenga. Eller av og til i sprinkelsenga.
      Fordel: Fikk styrket kjernemuskulaturen i bysseperioden, slapp å måtte gå tur i all slags vær for å trille ungen i søvn (vogn var for henne uaktuelt og djevelens verk), nærhet til ungen. Hva skal jeg bruke disse 10 ekstra minuttene til om hun hadde sovnet av seg selv? Facebook?
      Ulempe: Følelsen av å være den eneste som ikke fikk til legging. Sier “fikk til” fordi jeg vet nå at vi får til legging egentlig ganske fint nå som vi har sluttet å høre på “råd”.

    50. Min sønn er nå 20 mnd, og vil stort sett ha meg (mamma) når det skal legges. De to siste kveldene har han sovna alene i senga sin, men kommer til ‘storsenga’ i løpet av natta 😉 På det særeste fikk han pupp imellom sprinklene på sprinkelsenga ;D

    51. Etter å ha ammet eldste i søvn i 6 mnd, brukte jeg 4 forferdelige mnd på å venne hun av med det. Den feilen med å amme i søvn skulle jeg ihvertfall ikke gjøre da lillebror kom! Lillebror er nå 12 uker, og han sover bare hvis han ammes i søvn. *søren* Da det gikk opp for meg at jeg ammet han i søvn også, var det blitt for sent å avvenne. Vi prøver litt hver kveld, men jeg må alltid frem med puppen :/

    52. Så deilig med et innlegg om soverutiner – med tilhørende kommentarfelt UTEN kritikk eller belærende mammaer! Synes det er veldig deilig å høre at det er flere som har problemer med leggingen! Jeg var fast bestemt at datteren min ikke skulle sove i sengen sammen med oss – hun skulle sove i egen seng på vårt soverom i begynnelsen og så på eget rom så fort som mulig.. Du kan jo tenkte deg hvordan det gikk!
      Nå sover mannen min på gjesterommet og datteren min på nå 6 måneder sover ved siden av meg i dobbeltsenga. Hun våkner hver 2 time for å amme, i tillegg til å våkne av alt det andre som smokk, osv. På denne måten får i hvert fall mannen min nok søvn til å kunne dra på jobb, og både jeg og datteren min sovner veldig mye raskere når jeg bare kan legge henne ved siden av meg etter at hun har spist.
      Jeg håper jeg får henne over i egen seng når hun klarer å spise seg mer mett på dagen etterhvert, neste gang vi prøver blir når mannen min har en friperiode – regner med søvnløse netter på meg!
      Fordel: Jeg får mye kos med datteren min på natten som jeg nyter så lenge det varer
      Ulempe: Savner å få sove lenger enn 1,5 time av gangen, og å sove i samme seng som mannen min!

    53. Med eldste jenta vår på to og ett halvt år så var leggerutinene en prøvelse før. Hun sovna ikke hvis ilke jeg lå inntil henne ig hun fikk kose med håret mitt. Jeg kjøpte en heste bamse til henne som hun godtok etterhvert men jeg måtte fortsatt ligge inntil henne til hun sovna. Da hun var 17 måneder så ble hun storesøster. Da jeg var på sykehuset med minste jenta så så var jeg utrolig spent på hvordan pappaen hadde hadde klart å legge henne og det viste seg han hadde bare lagt henne sagt god natt og gått og jenta hadde selvsagt sovna ned en gang.nå i dag så vil hun bli vugget litt i dyna, bli sunget for så sovner hun, overkommelig ting med andre ord. Minste jenta har forøvrig sovet rundt fra hun var 4 måneder og i dag er det bare legge henne, gi henne smokk og bamse så sover hun før jeg er yte av døra (bank i bordet). Digger forresten bloggen din 💖💖💖💖

    54. Alenemor, så her sover dattera i senga mi. Null stress med legginga, men kjenner meg igjen med hender og føtter overalt fra da hun var yngre 😉 Nå er hun så gammel at hun ligger i ro, så nå ser jeg bare fordeler med dette. Ulempen må nok være om jeg skulle fått meg en kjæreste nå og skulle begynne å legge datteren min på eget rom, kan se for meg at det blir noen sene kvelder der hun sliter med å få sove da. Men den kampen får jeg ta om det eventuelt skulle skje at jeg skulle finne meg en kjæreste 😉

    55. Elsker bloggen din!
      Jentungen min (17mnd) var vanskelig å legge, særlig på dagen. Fram til ho var 1 år sov hun alt mellom 15-45 min. Veldig vanskelig for ei sliten mamma. Ble mye bæring, vugging og dansing for å få roet snuppa.
      Nå sover hun heldigvis noen timer på dagen, det varierer så klart. På natta kan det ta alt mellom 5 min og 2 timer før hun sovner. Da får ho først ei flaske, sier at vi elsker henne og nå er det natta, sov godt. Litt krangling om å ligge i senga da. Som regel ligger hun i senga og synger, går kun inn hvis hun griner. Men mamma er glad for å kunne sove hele natta igjen, etter en lang periode med å stå opp alt mellom 1 til 7 ganger i løpet av en natt!

    56. Kjenner meg så veldig igjen… Gutta mine begynner å bli store nå, så nå dukker de svært sjelden opp i dobbeltsenga, men da de var små (altså frem til skolealder og litt til) sovnet de stort sett i egen seng, etter div sang og kosing med hår, men kom de aller, aller fleste kvelder opp i dobbeltsenga før midnatt. Ammet begge, også på natt, frem til de var nærmere 2 år gamle. Etter 4 år med ca 4-5 timers søvn oppdelt i 2-3 bolker har jeg blitt vant til det, så jeg klarer meg fremdeles med 4-5 timers søvn😉👍 Minstemann var helt bestemt når det dreide seg om soving på dagtid: det skulle foregå i vogna, og kun utendørs. Om det var full storm eller sol spilte ingen rolle. Dagmammaen han hadde var helt fortvilet – hun hadde forsøkt ALT, men uansett om vogna snødde helt ned våknet han umiddelbart om vogna ble lirket over dørkarmen inn i gangen. Til slutt bygde mannen hennes leveggen på terrassen som vogna kunne stå bak…😂😂 Da var det greit! For alle dere som får ungene i senga i løpet av natta: det går over, stort sett før de begynner på ungdomsskolen😉.

    57. Det første året var lillemor våken om natta, og skreik hele dagen. Jeg holdt på å gå på veggen. Nå er hun 3,5år, og det eneste som får henne til å sovne er dette.
      Selskap i senga: frøken kanin, løveungen, oh-oh(kosekluten), tussi, en kanin, en hund, en nattlampe som lager stjerner i taket, peppa gris,
      Nattsanger: god natt sangen fra Karsten og Petra, ole lukkøye, hysj kan du høre, bæbæ lille lam, kaninsangen.
      Så må det leses noen bøker, koses litt og holdes i hånden til hun sovner.
      Sovner vanligvis fort når alt er gjort unna. Og nå sover hun stort sett natta gjennom. Eneste er at vi kan få besøk av en liten kropp ila natta innimellom pga en hvit mann med hvite klær som sier “haha” til henne og skremmer livet av meg😂 Men jeg elsker de nettene hun kommer inn til oss da. Litt mindre søvn, men elsker det likevel.

    58. Morsomt å lese om flere med legge-barn-problematikken! Første jente måtte holde i fingeren til hun sovnet (helst min, andre dugde bare til nød). Helt til vi fant ut at vi ga henne en ekstra sutt hun kunne holde i, da holdt det at vi satt ved siden av henne. Ulempen kom når vi hadde to ulike suttebehov skulle avvennes.
      Andre jente sovnet greit i vogn om denne ble trillet. Hun sov også i vugge på hjul de første månedene om natten. Utfordringen kom når hun skulle over i sprinkelseng. Men en lur mann (min) laget ramme til sengen med hjul på. Dermed kunne vi trille også denne sengen til hun sovnet. Ble nokså sterk i muskler jeg ikke ante jeg hadde når jeg lå på rygg eller mage i senga om natta og trillet sprinkelseng for at hun skulle sovne igjen.

    59. Eldstemann på snart 7 likte alltid vognen best når han var baby. Noe som endte opp med at vi vugget han til han sovnet i vognen, for så å flytte han over i sprinkelsengen. Minstemann på 3 sov ikke en hel natt fra han var nyfødt til nesten 1 år. Vi prøvde alt, men ingeting funket. Før han en kveld la seg i storebror sin “storeseng”. Han sov som en stein, og vi måtte ut å kjøpe ny seng til storebror.
      PS. Storebror trenger ikke å bli vugget i søvn nå lenger 😉

    60. Kjenner oss igjen i så mange av kommentarene og innlegget. Hos oss så var eldstemann 7 uker prematur så han “kom” med ferdige rutiner som ofte premature gjør. Han har et veldig godt Sove hjerte og jeg har og jeg har tatt opp imot 50 bilder i diverse sove positurer. Han sovner fort og sover godt. Magisk rett å slett. Så kom frøken minstemann. Totalt motpol. Riktig nok også 4 uker prematur men noen “glemte” sove genet en plass underveis. 4 mnd med kolikk der kun mamma og puppen fungerte gjorde ikke saken bedre.
      Det har vært diverse metoder for å få ting til å funke. Mamma sitter å holder i hånden gjennom sprinkler, mamma sitter på rommet, mamma sitter utenfor rommet i sakkosekk. Nå når hun er 4 så har det gått seg til og jeg trenger ikke og være tilstede når hun skal sovne, men jentungen har heftig lakenskrekk enda. Totale motpoler våre også. Det som funker for hver enkelt kan være veldig forskjellig, men det finnes jo ingen fasit eller bruksanvisning på disse englene våre 😆❤

    61. Vi har ei lita tulle på 1 år. Vi kjenner oss så god igjen med det du sier om at ting forandrer seg hele tiden! Her i dette huset har vi prøvd nesten alt og alt har fungert i en periode før vi har måtte finne på noe nytt 🙂 for eksempel; som nyfødt vekslet det mellom sovne ved brystet og bli kjørt frem og tilbake i sin FANTASTISKE stokkeseng med hjul. Deretter hadde vi en liten periode der hun sovnet av seg selv, etterfulgt av å bli bysset i søvn. Hun har lenge sovnet med flasken i godstolen på rommet og har blitt sunget til og strøket på ryggen om hun våknet i løpet av natten. Nå der imot vil hun helst at vi sitter på rommet mens hun prater seg i søvn og om hun våkner er det dagsformen som styrer hva som fungerer:P er ikke alltid så lett å finne ut hva som fungerer hvilken dag!

    62. Jeg har tre barn. Husker ikke hvordan det var med eldste datteren, hun er nå blitt 18 år. Men de andre to, en gutt på 8 og en jente på 6, var helt forskjellige typer. Gutten elsket å sove i vogna, og kunne sove mange timer i den. Når han våknet fra duppen, pleide han å rope etter meg. Han var ikke like glad i sengen, men sovnet egentlig fort i den også. Jenta skulle i allefall ikke sove i vognen om den sto stille. Kunne trille turer for å få henne til å sove, men vognen måtte være i bevegelse hele tiden. Stoppet den, våknet hun. Ble bedre med dupp i vogna etter hvert, men jeg måtte nesten sitte å se på vogna hele tiden. For når hun våknet, måtte jeg vise meg fort, slik at hun så meg, ellers klatret hun bare ut av vognen. Og ja hun hadde seler på i vogna, ganske stramme også, men hun kom seg løs fra de uansett. Hun var mer glad i å sove dupp i sengen, noe som egentlig ikke passet meg noe særlig, for jeg elsker å ut å trille med vogna. Nå har vi problemer ved sengetid igjen, men det er fordi de er blitt store, og ikke vil legge seg riktig enda, de vil helst leke litt til. De deler rom da, og den ene får med seg den andre, men har faste rutiner på kvelden, som barnetv, kveldsmat og sengetid, eller barnetv, kveldsmat, dusj og sengetid. Og Barna vet dette når barnetv er ferdig, og går ivrig på kjøkkenet 🙂

    63. Barn og søvn er sannelig ikke lett! Vår nr.2 kunne ikke sove uten å ligge helt inntil mamma. Når hun var rundt året la vi hun først inn på eget rom, men hun sov så urolig. Så prøvde vi noe som jeg ikke hadde tro på i det hele tatt!! Nemlig å legge storebror og lillesøster på samme rom. Minstemor fant trygghet det inne med storebror, og de sovner som en drøm om kvelden begge to og sover hele natten. Halleluja!!!

    64. Har en liten herr lakenskrekk på 3 måneder som kun sover mens mor er i bevegelse, altså i bæresele eller vogna men vogn er likevel ikke bankers hvis han har blitt fort overtrøtt. Hver kveld bæres han frem og tilbake i leiligheten av meg og faren mens han hyler krakilsk. Jeg skjønne virkelig ikke hva som er så ille med å sove 🙁

    65. Her har vi byttet “sove-buddy”. Ettåringen våknet om natten maaange ganger. Nå sover jeg med han og mor på sofan, gutten sover heele natten 🙂
      Det hele tok kun noen dager. Anbefaler å prøve om ditt barn er puppe og/eller mamma-avhengig.

    66. Tror nok dette er det beste trikset ja 🙂 Vi prøvde det en ukes tid, men måtte kapitulere fordi den lille prinsessa bestemte at det var morgen halv fem – og papsen ble rett og slett så trøtt og grinete at vi måtte gi oss 😉 Ting er mye bedre hos oss nå, heldigvis – men det er fortsatt mamma det ropes etter om natta.. Så mulig vi får gi det et nytt forsøk! Takk for tips!

    67. Sitter med ei på 9måneder i fanget. Legging pågang. Prøver lykken, googler “leggerutine uten smokk 9måneder”! Hva får jeg! Dette! Jeg måtte trekke på smilebåndet.

    68. Hei!

      Dette var kjekk lesing! Har selv slitt med innsoving på alle mine 3 barn, dvs ingen har sovnet av seg selv, men må ha meg eller pappaen rett ved siden av (og helst holde i hånden). Når dette pågikk med eldstejenta så søkte jeg råd både hos venner og på nett. Jo mere velmenende råd jeg fikk, dess mer mislykket følte jeg meg som mamma når ingenting fungerte. Til slutt ble hun så stor at vi kunne forklare henne mer og det ble lettere å legge henne. Når lillebror kom til verden og vi igjen hadde problemer med innsoving så prøvde jeg på ny å google etter diverse løsninger, men ingenting fungerte. Redningen for meg kom fra en annen mamma en gang jeg kom for sent til en avtale. Jeg unnskyldte meg og mumlet at sønnen min måtte bysses i søvn før jeg kunne gå og istedet for et velmenende råd var dette kommentaren jeg fikk: “Så heldig din sønn er som kan sovne i mammas armer”. Etter den kommentaren fant jeg ut at det ikke har noen ting å si hvordan banet mitt sovner, men at barnet mitt har det godt. Og når han har det godt så har jeg det godt😊 Leggingen etter dette ble derfor mye lettere. Ikke fordi jeg ikke måtte bysse ham i søvn lengre, men fordi jeg aksepterte at sånn var situasjonen vår akkurat nå og jeg begynte å nyte den stunden jeg hadde med ham. Etterhvert kunne også han sovne av seg selv, ikke fordi vi gjorde noe spesielt, men rett og slett fordi han ble eldre. Alt er bare for en periode 😊 Nå er minstejenta snart 2 år og må (som sine 2 storesøsken) holdes i hånden for å sovne. Jeg kan fortsatt google råd for å se om det er kommet noen nye fancy tips, men da er det godt å komme over innlegg som dette og se at ikke alle har “perfekte” leggerutiner, men at det er forskjellige måter å få barn til å sovne på. Så lenge mor, far og barn har det godt med sin egen leggerutiner så er det ingen grunn å se til hva andre gjør. Så tusen takk for påminnelsen!

    69. Min lille lakenskrekk på 16 mnd har rare rutiner.. Det er vanlig kveldstell, ligge på fanget og høre på fiolin spilling (helst folkemusikk) så begynner han å bli døsi, da legges han over i senga si der man må gå bort til døren og slå av og på lyset x antall gang (helst over 10) før man kan si natta å gå ut av rommet🙈

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg