En skikkelig hemmelighet

I dag skjedde noe som gjorde at jeg holdt pusten samtidig som ørten paniske tanker raste gjennom hodet.

Jeg satt ved kjøkkenbordet og spiste middag med den lille familien min, da Peter plutselig henvendte seg til fireåringen:

– “Du, da jeg hentet deg i barnehagen i sta.. Så fikk jeg høre av en av de voksne at du hadde fortalt de ansatte en hemmelighet i dag?

Jeg møtte blikket til Peter, før jeg kikket bort på sønnen vår som satt ved enden av bordet. Først rynket den lille pannen hans seg mens han tenkte, så nikket han plutselig bekreftende før han spiddet en matbit med gaffelen og puttet den i munnen.

Sekundene tikket, men ingen sa noe mer.

– “Ehm..“, kremtet jeg forsiktig, “En hemmelighet..? Hva da?

Den lille gutten var tydelig opptatt med middagen, så jeg kikket nervøst på Peter. Men Peter bare nikket, før han fortsatte:

– “Ja, og det var visst en skikkelig hemmelighet også, eller hva?

Ved bordenden nikket fireåringen nå iherdig, og jeg stoppet å tygge – selv om jeg hadde munnen full av mat.

Herregud. En skikkelig hemmelighet.. Hva i alle dager kunne han ha fortalt de ansatte i barnehagen? Jeg kjente jeg begynte å svette i håndflatene.. Jeg visste ikke at han hadde hemmeligheter engang! Men barnehageansatte hører vel rimelig mye rart i løpet av en dag, så hvor ille er det egentlig når de ser seg nødt til å ta det opp med foreldrene når de kommer for å hente?! Dette kunne umulig være bra.

– “Vil du si hva hemmeligheten var selv?“, sa Peter forsiktig, “Eller skal pappa fortelle det..

Den lille gutten trakk likegyldig på skuldrene, og Peter må ha oppdaget at jeg satt musestille med et blikk som lyste av fortvilelse. For nå smilte han til meg før han fortsatte i en beroligende tone:

– “Hemmeligheten handlet om lillesøsteren din, ikke sant?

Mer nikking fra bordenden. Så kom det:

– “Ja. Jeg sa en skikkelig hemmelighet. Jeg sa atte Nora ELSKER Freddy Kalas.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ Puh! 😉

For mer moro fra barnemunn, les også:
– Faen, dere..

8 kommentarer
    1. Åh, de skumle, skumle hemmelighetene! De ansatte i barnehagen må jo ha jobber mer interessante enn hvilken som helst katolsk prest, så mye informasjon de får, haha 😉

    2. Hihi, kjenner jeg ble svett i håndflatene mens jeg leste.. Hjertet stoppet litt, de er “småskumle” disse hemmelighetene 😉

    3. haha Så bra 😀
      Det er ikke rart man begynner å tenke litt når man får en slik beskjed – hemmeligheter kan jo, tydeligvis, være så mangt 😉
      Digger det bilde av dere, en blanding av rampestreker og kjærlighet 🙂

    4. For å si det sånn, det er MORO å jobbe i barnehage 😀 Hender vi får høre mer enn det foreldre skulle likt å vite om ja. 😛

    5. Hahahaha…. Jeg kunne formelig kjenne lettelsen din gjennom innlegget her nå… Jeg må ærlig innrømme jeg holdt litt pusten og ble lettet selv når jeg kom til slutten….;) Herlig guttunge…:)

    6. Jammen…. Det var jo en hemmelighet… Det skal jo være hemmelig. Blir ikke plutten lei seg når du refererer det som var hemmelig til en annen voksne.

    7. Haha, herlig. Min går rundt å forteller at hun skal bli storesøster, og at mamma har en bebi i magen .. Det er ikke sant, og vi aner ikke hvem hun har fortalt det til 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg