Kaffen ble kald

Ålreit. Så hadde jeg kanskje ikke forventet at den anonyme naboen fra Kvinneguiden skulle dukke opp på døra vår i går. Men jeg hadde oppriktig håpet det – for hvor kult hadde det ikke vært hvis vedkommende faktisk kom tassende i strikkejakke og tøfler..? 🙂

Men det kom altså ingen gjest til kaffen, så gårsdagen brukte jeg på å tenke litt. Det var selvfølgelig aldri meningen å henge ut en enkeltperson, men jeg synes det må være lov å forsvare seg. Ja vel, så var ikke naboens utspill i seg selv noe å ta på vei for, men det gjør det fortsatt ikke greit – for slik surmaget ryktespredning kan fort bli et godt utgangspunkt for trakassering og netthets.

Peter og jeg er 34 år gamle og tåler en skur eller to, noe helt annet er det for eksempel med yngre, mer lettpåvirkelige tenåringer. Netthets og mobbing er et gigantisk problem, og poenget mitt med innlegget er at så lenge vi stikker huet i sanden og ikke innrømmer at netthets er en forbanna uting, så blir det ikke noe bedre. Snarere tvert i mot.

Selvfølgelig skal denne naboen få lov til å ikke like oss, herregud, vi liker oss ikke selv engang halvparten av tiden. Det føles bare litt ugreit å lese ting som ikke stemmer, slik som at vi liksom går rundt og oppfører oss som kjendiser. Hva betyr det egentlig? At man uprovosert signerer autografer og knipser selfier med folk som ikke har lyst? Kan ikke huske at jeg har gjort noe sånt selv, men jeg har jo ikke full kontroll over gubben da.. 😉

Når det er sagt: Både Peter og jeg har åpne kommentarfelt, så hva enn dere føler for å skrive – ta det her, da vel! Si det til oss, så kanskje vi kan gjøre noe med det. Det gjør ting uendelig mye enklere for oss, også kunne vi sluppet å bli tipset om anonyme profiler som hvisker og tisker i diverse sladreforum. Der utretter man ingenting, annet enn å sette et dårlig eksempel for andre.

Men nok om det: Nå er jeg klar for å legge denne saken bak meg. Jeg hadde jo bare ei lita høne å plukke med noen, men plutselig ble den fjæra til 10 høns som spredde seg over hele landet. Og nå har jeg brukt hele dagen på å utforme dette innlegget til punkt og prikke, slik at ingen skal misforstå eller bli fornærmet. I så fall må vi kjøpe mer kaffe 😉

 


Åh, Peter! Knips et bilde av meg da! Kjeeeendis-alert!

 

/ Kjære nabo; kaffekanna står fortsatt klar, men hvis du kommer i morgen, må du ta med gave, for da har gubben bursdag 😉

* Følg Konatil på Facebook *

31 kommentarer
    1. Jeg skulle ønske jeg var naboen deres, en annen nabo altså, så skulle jeg møtt opp med strikkejakke og tøfler og fått en HEIDUNDRADES fin formiddag med dere!
      Dere er fantastiske begge to, og lov meg at du ikke titter innom kvinneguiden igjen, der er det bare surmaga damer som kommenterer og er tøffe bak en skjerm.
      Jeg heier på dere!

    2. Nei til Kvinneguiden! Forferdelig plass! Måkke inn der! ❤️ Det må jo videre være genialt å være naboen deres. Folk er jo gjerne litt nysgjerrige på hva naboene driver med – og med to bloggere i hus er det jo megalett for naboene å følge med 😂😃👍🏻

    3. Æ sir som ho over! Skulle mer enn gjerne tassa over i tøfler og mornkåpe om æ va naboen med dokker 😀
      Gjør ingenting om man sir ifra på ting som e ugreit.. dokker byr jo bare litt ekstra på dokker sjøl, å om nån ikke like det, så e det jo ikke leseplikt på naboblogga 😛
      Stå på!
      Håpe hvertfall nån i nærheta sleng innom på en liten kaffevisit så gubsen får litt ekstra oppmerksomhet på dagen 😉
      Gratulerer med morradagen til far i huset.
      Nyt kvelden/natta
      Trine

    4. Synd den trivelige nabo´n ikke kunne ta turen innom idag. Får satse på at hun planlegger et lite surprisebesøk på bursdagen til selveste superkjendisen i morra 🙂
      Jeg heier på dere begge, og selv om det er mye humor i innlegget ditt så har du så innmari rett i det du skriver om netthets og den yngre garde (oj, så gammel jeg er blitt som plutselig skriver om “den yngre garde”). For et press, og for en surmaga nettverden vi lever i. Stå på videre dere to, dere sprer så mye positivitet og glede rundt om, det er en sann ære å få være bloggfølgeren til dere begge to 🙂 Så får dere bare ta med dere de få, ryktespredende nettrolla på veien, og huske på at dere er forbilder for de aller, aller, aller fleste av oss 🙂
      Men klart, til lags åt alle kan ingen gjera. Hold kaffen klar de nærmeste dagene, jeg kommer gjerne en tur 🙂 Og jeg drikker ikke kaffe engang.

    5. Æ å vil vær nabo’n dåkkes! Ha GLATT komme i strikkajakka å pysjbuksa å drukke kaffe hos dåkker!!

    6. Ta det her da.. Seie du jo.. Åpne kommentar felt å greier.. Så joda, men neida.. Og akkurat ja.. Det e jo greit å gi beskjed, på ein måte.. Når man har noe på hjarta..
      Det hadde jo vært greit atte … Liksom hvis dåkke ikkje … For eg vett ikkje eg altså, men sånn innimellom…
      For all del ikkje alltid då, men…
      Og spesielt i helgen då, før middag tenke eg.. Istedet for rett itte frokost, liksom.. Mmmm.. Heilt klart..
      Og kunne dåkke fått med litt meir.. Ivertfall tidligt i vekå.. Men det e jo mi meining da.. Det blir liksom for seint når man komme te torsdag.. Og sånt vett du..
      Jadda… Meeen, det va vel egentlig alt… Vil eg tru..
      Jøye meg altså.. Det va jaggu meg godt å få det ut.. Så.. Joda.. Då sko det vær greit … Tenkje eg..
      Jepp.. Men … Hils gubben, og gratulera på forskudd å alt det der…
      Å god helg må dåkke jo ha.. Det e jo helg snart .. Mmm.. Så… Nei, men då har ikkje meir å sei eg.. Altså..
      Go natt, farvel og takk for idag.. =D

    7. Forbinder kvinneguiden med de som hevder at jeg er gravid eller garantert skal dø om 3 uker hver eneste gang jeg googler symptomer 😂 Stå på dere er dødskule! #RelationshipGoals

    8. Hadde sansen for innlegget ditt, men tenkte med meg sjøl etter å ha lest det at kanskje kommentarfeltet burde vært stengt på akkurat det innlegget. Det sies at skadefryd er den eneste samme fryd, og det følte jeg var inntrykket jeg satt igjen med etter å ha lest meg nedover kommentarfeltet. Enig i at personen fortjente en liten smekk på fingran, men folk ble jammen krasse! Det var den skogen med bare trær som er så vanskelig å se gjennom, og da virker innlegget litt mot sin hensikt. Syns nå jeg.

    9. Det er utrolig hvor mange som har behov for å slenge dritt, og som rett og slett ikke har lært nok om å respektere andre. Det tar jo helt av på slike forumer, så greit å holde seg unna. Her om dagen kommenterte jeg et innlegg på “Altformamma”, og du verden så mange surmaga kommentarer det var der og. Så mye at “jordmor Siri” slettet kommentarene og opprettet et eget forum kalt Sleivsparkforumet. For de som bare måtte slenge med leppa😅
      Jeg skulle også likt og vært naboen deres, dere er jo bare rå😊😊👏🏻

    10. Jeg syntes du håndterte dette utrolig bra jeg. Hvis jeg hadde funnet ut at naboen min satt og skrev om meg på kvinneguiden så hadde jeg nok ikke vært like pen i språkbruken som det du var for å si det sånn, for det er creepy! Jeg ser for meg at vedkommende sitter og ser på dere fra vinduet og mumler for seg selv: “se der ja! Der står han og klipper plenen og tror han er KJENDIS ELLER NOE!!!”

    11. At du ikke skjemmes “Men nok om det: Nå er jeg klar for å legge denne saken bak meg. Jeg hadde jo bare ei lita høne å plukke med noen, men plutselig ble den fjæra til 10 høns som spredde seg over hele landet”. Hvis du har ei høne å plukke med noen tar man det ansikt til ansikt, det hadde tatt deg kortere tid å finne ut hvem denne personen er enn det tok deg å skrive et blogginnlegg om det. Jeg fant det til og med ut på kort tid, og jeg bor ikke i Larvik en gang. Gjorde dette for å se om det var mulig, før jeg skrev denne kommentaren til deg. Å henge ut noen for å få klikk og være vittig er du faen meg for gammel til. Voks opp!

    12. Jeg synes det var helt riktig av deg å ta opp nettmobbing. Bra skrevet både dette og forrige innlegg. Også synes jeg både du og Peter virker som veldig sympatiske og uhøytidelige mennesker 🙂

    13. Dere er herlige! Pent par med pene barn. Ler meg skakk og skjeiv av den videoen på youtube,der mannen din eter surstrømming 8-D. Skal se den en gang til.Det er jo reine terapien! Man glemmer å deppe,bare med å lese bloggene dere har.Herlige dere er<3 Varme klemmer til alle 4. God helg skjønningrne. Ps; Flytt gjerne til Arendal 😉

    14. Du er fantastisk til å formulere deg Christina.Bra ordforråd,rene journalisten:-) Du får en sekser. God helg.

    15. Hadde en nabo en gang,som var over gjennomsnittet opptatt av livet mitt og andres. Ble advart av hennes “venninne” at hun satt med kikkert mot huset for å følge med på,hvem som kom på besøk.Ble selvfølgelig paranoid 🙂

    16. Haha, det hadde vært trivelig, det! Jeg skal love deg at jeg fortsetter å holde meg langt unna kvinneguiden 🙂 Synd at noen få ødelegger for resten der inne, men sånn er det nå en gang. God fredag til deg!

    17. Får begynne med å takke deg for at du er tøff nok til å skrive dette på bloggen min og ikke gjemme deg bort på et forum – det setter jeg faktisk veldig pris på!
      Da jeg skrev innlegget hadde jeg ikke i min villeste fantasi trodd at det gikk an å spore opp hvem som gjemte seg bak det anonyme brukernavnet, og så fort jeg fant ut det, fjernet jeg navnet fra innlegget.
      Men du mener at jeg heller burde tatt det ansikt til ansikt med denne personen enn å skrive et innlegg som belyser alt det bedritne med baksnakking på nett? Jeg skrev ikke innlegget for å få klikk – men det at det faktisk fikk klikk (og nesten 1400 likes!) sier meg at det var en helt riktig avgjørelse å skrive det. Netthets er IKKE greit – og selv om dette var uskyldige greier, vet du sannsynligvis like godt som meg at det sitter administratorer på diverse forum som hver eneste dag stenger tråder fordi forumreglene brytes i form av krenkende utsagn, spekulering og sjikanering, for å nevne noe.
      Hvis det var barnslig av meg å skrive et innlegg som setter fokus på dette og samtidig forsvare meg selv i prosessen, håper jeg at jeg “faen meg” aldri vokser opp.

    18. Men du kan jo ikke si at det denne “naboen” (er ikke sikkert at det er en nabo en gang, noen synes det er stas å late som) tar feil, at det vedkommende sier ikke stemmer. Det er den oppfatningen personen har av dere og en personlig oppfatning av noe er nettopp – personlig.
      Jeg skjønner usikkerheten deres, det skal ofte ikke mye til før “uheldige” utsagn setter en støkk i oss, eller skaper en svak utrygghet, som kan vokse seg større.
      Håper du klarer å legge dette bort, og kose deg med bursdagsfeiringen i helgen!
      (støtter ellers initiativet ditt til åpenhet og det ærlige møtet med meningsmotstandere)

    19. Du….. ikke gi det næring det folk skriver . Da går sånne troll i tusen knas knus i fillebiter. Det er drittslenging stadig vekk. Men heldt seriøst , drit oppi dem.
      Smilefjes med stor oppovermunn !!!!

    20. Dette har du takla helt fint, 👍 opp for deg!
      Ha en fortsatt fin kveld og kos deg med bursdagsmannen 😊

    21. Har familie som bor i nærheten av dere, å når jeg fant ut hvor dere bodde måtte vi jo selvfølgelig kjøre en tur forbi å se. Så det du sier er at det hadde vært innafor om jeg hadde banket på å spurt om en kopp kaffe ? Haha 🙂

    22. Siden det kom et oppfølgingsinnlegg på denne saken, følte jeg det nesten måtte komme en oppfølgingskommentar på vegne av de som ikke var udelt positive til det forrige innlegget.
      Selvfølgelig skal du få forsvare deg, men gjør det ansikt til ansikt,generelt funker det dårlig å sitte bak hvert sitt tastatur for å løse noe sånt.
      Som du sier er netthets en uting og man skal gå foran som et godt eksempel; gjør det ved å skrive en tekst om fenomenet netthets, start en aksjon , holdningskampanje e.l.
      Man er ikke et godt eksempel om man henger ut en annen på nett, noe som er et lærebokeksempel på netthets, eller ved å tillate hetsende innlegg i eget kommentarfelt. Det blir som om en motstander av blogging som ytringskanal begynner å blogge slik at folk skal slutte å skrive og lese blogger. Da godtar man istedet implisitt det fenomenet man prøver å bekjempe. I tillegg skapte dette bare et skille mellom de som ville forvare deg og de som ikke syns dette var den beste måten å forsvare seg på, til tross for at alle sammen faktisk er enige i at netthets ikke er akseptabelt.
      Til tross for gode intensjoner, kan ikke hets bekjempe hets, uansett hvor mye humor eller smilefjes man bruker underveis.

    23. Flott at du tar opp nettmobbing. Dessverre tror jeg ikke at gjengen inn på rampelys på kvinneguiden vil ta dette til seg.De driver bare med konstruktiv kritikk, må vite. Det gjelder selvfølgelig ikke alle inne på rampelys, men veldig mange av dem.
      Det burde kanskje ringe en bjelle for noen og enhver, da kommentarene blir slettet pga av hets og/eller rykte spredning, men i stedet oppretter flere av de egne tråder, for å kjefte på moderatorene, fordi de ikke får lov til å holde på som de ønsker. En god regel burde være, at får du en kommentar slettet pga av hets eller ryktespredning burde du gå i deg selv, og se om dette virkelig er slik du ønsker å fremstå. For min del kunne jeg ønske de la ned hele rampelys.
      Dette er bare veldig trist.
      Ha en fin helg.

    24. Mye frekke brukere der inne. Mange som virker ok, også. Men ja, det er mange av dem som setter i gang over ingenting. Er hvel mulig de kjeder seg så voldsomt at de må ha noe å sladre stygt om eller krangle om. Men det er noen menn der, også, som ironisk nok ikke er så veldig glad i kvinner, og bruker selve Kvinneguiden til å være spydige. Må hvel være fordi det heter Kvinneguiden, det. Forum-mennesker i et nøtteskall, litt satt på spissen.

    25. Ja ja, hadde kommet inn enda en slik kommentar nå på Kvinneguiden.
      Jeg skrev hvor lei jeg var av mobbing av bloggere på Kvinneguiden.
      ‘Du Riise gå å legg deg!’
      Nei, ikke enda😜 Oppe litt til😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg