Feriefylla med ungene

Sommer. Sol. Endelig ferie. En iskald øl. Eller to. Eller tre. Såpass har jeg fortjent. Det er ferie. Barna klarer seg, de leker så fint, så.

Two glasses of beer on a beach

Det er et halvt år siden jul, et halvt år siden jeg fikk høre at jeg var en jævla idiot – flere ganger daglig. For jeg hadde ramlet over den hjerteskjærende videoen til alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL, noe som resulterte i at jeg skrev dette blogginnlegget som vekket både sinne og glede hos tusenvis av nordmenn.

Innlegget mitt hadde ett eneste budskap: At alle skulle tenke seg om en ekstra gang før man kastet innpå både øl og akevitt til julematen når det var barn tilstede.

Jeg hadde helt ærlig ikke trodd at dét var noe å bli forbanna for.

Men forbanna var det mange som ble, og jeg var tydeligvis en idiot som ønsket å ta fra nordmenn kosen. For herregud, Christina: “Det må da være lov å KOSE seg, og hvis du ikke klarer å ta ett glass vin eller en øl til maten uten å snøvle, er det faktisk DU som har et problem.”

Og der burde jeg jo kanskje lagt meg flat. For jeg var så dum at jeg oppriktig talt trodde det var mulig å kose seg uten alkohol. Tenke seg til.

Men blant alle disse kommentarene dukket det opp veldig mange som gjorde meg bare enda mer glad for at jeg hadde postet innlegget. Nemlig alle dem som hadde fått deler av livet sitt ødelagt fordi noen i nær familie ikke klarte å bare ta én øl. Og alle de historiene fikk meg til å forstå at det må være lov å si ifra. Minne om at kos med alkohol også har en mørk skyggeside.

Og nå er det sommer. Alkoholsalget går opp, vi går i feriemodus, vi skal ikke på jobb neste dag og vi trenger ikke kjøre bil. Og da er vi der igjen. Jeg er på ingen måte avholds selv, og jeg kommer til å nyte en kald øl i sola i sommer – men ikke med barna til stede.

For jeg mener ikke at alle må slutte å drikke alkohol, bare at man tar litt ekstra hensyn når barn er involvert. Selv AV-OG-TIL-organisasjonen jobber ikke for at man skal slutte å drikke alkohol, men at alkoholbruken skal reduseres der det kan være farlig eller gå ut over andre.

Og feriefylla med ungene, går ut over ungene.

Det er ikke snakk om å ikke få lov til å nyte alkohol, det er snakk om å ha det i bakhodet. At én øl til kan være én for mye. Og det siste du vil, er at den ene ølen blir det ene minnet ungen din sitter igjen med fra sommerferien 2017.

Multicolor flip-flops on wooden background. Summer family vacation concept

/ Alle barn fortjener en ferie full av gode minner, ikke fulle voksne

44 kommentarer
    1. jeg sier bare, takk til deg for at du setter ord på det. En har lov å ta seg en to øl ja, men jeg ser helst at en tar det eventuelt når barna har gått og lagt seg, en trenger ikke ta øl/vin eller noe alkohol når barna er i nærheten, det er lov – men en trenger ikke og en burde passe på inntaket sitt, spessielt rundt barn og ungdom, det kan skremme og ødelegge når voksne blir snøvlete, rar og uforutsigbar.

    2. Takk <3 Dette er så viktig å få frem! Nå har jeg ikke barn selv, men minnene jeg selv sitter igjen med fra egen barndom, er alkohol. Mye alkohol. Jeg lærte tilogmed og mixe sprit til mamma ganske tidlig, hvor mye sprit hun skulle ha i forhold til brus.
      Det er lov å kose seg med en øl, men ikke overdriv.

    3. Jeg er så enig med deg!! I min familie feirer vi julaften uten alkohol, ikke noe prinsipielt egentlig, men så lenge vi er flere som kjører bil både til og fra feiring så droppet vi det bare. Jeg og min bror er oppvokst med foreldre som drakk meget sjelden, de delte en flaske vin til jul, men ikke noe akevitt eller avec. Jula hos mine foreldre var kos på så mange andre måter.
      Jeg har vært på seminar med blåkors for noen år siden, og det de forteller om barns forferdelige hverdag og høytider, så mister jeg lysten på å drikke. Hvert år på julaften ser min bror og jeg ut over familiene våre, og takker hverandre for at vi i alle år har gitt barna våre trygge, glade høytider.
      Nå må det sies at barna som skal være med oss på ferie er 13 og 16 år. De takler helt fint at vi tar et glass vin eller to i løpet av dagen, men jeg vil stoppe med en gang det plinger litt i hodet. Min såkalte kos skal ikke under noen omstendighet få gå på bekostning av barnas trygghetsfølelse!!
      Takk for at du tar støyten og går på en gang til 🙂

    4. Så enig med deg! Jeg har ikke noe behov noen plass å drikke foran barnet mitt. Da er andre ting viktigere. Jeg hadde selv en trygg og fin oppvekst med foreldre som ikke drakk alkohol foran oss. Ønsker å skape det samme for min familie. Bare fint du skriver om dette!!
      Sett AV-og-TIL sin nye video med vr-briller? Ble både sint og engasjert av den!

    5. Moren min ble intervjuet for en stund tilbake om akkurat dette på bakgrunn av en ubehagelig opplevelse på sydenreise. http://www.kk.no/mamma/anne-lise-gjorde-det-alt-for-fa-tor-63928264 Her ser en jo hvor ille det kan bli, samtidig som vi vet at det for mange også er verre enn dette. Skulle ønske folk kunne forstå at det er dette en vil til livs; ikke å skape et avholdssamfunn hvor det aldri nytes alkohol. All applaus til deg for dette innlegget 👏👏 Det er så bra å tørre ❤

    6. Den artikkelen husker jeg! Og jeg husker også at jeg tenkte at moren din må være et flott menneske. Det er søren ikke lett å si fra i sånne situasjoner! Hurra for moren din! 🙂

    7. Jeg tenker det handler litt om alder også. Jeg ville ikke vært redd for å ta ett glass vin med en tiåring i huset, men ville ikke gjort det samme med en toåring. La meg understreke at jeg mener ett glass, ikke et par, men ett glass.

    8. Mannen min vokste opp med en far som var periodedranker, han forteller at han kunne merke på faren om han hadde tatt en -EN!- øl! Barn senser vage endringer, mye mer enn vi voksne gjør. Om vi tror at det ene glasset ikke gjør noe fra eller til, så er det ikke sikkert at barnet opplever det på samme måte.

    9. Så enig så enig!! Jeg drikker ikke alkohol sammen med barna, og jeg koser meg veldig veldig sjelden etter de har lagt seg også. Vi har aller helst barnevakt før jeg nyter alkohol. Men i følge neste alle som kjenner meg, så er JEG den sære kjedelige musa.. Jeg har det faktisk like bra, om ikke bedre en kveld uten alkohol, og det må da være hyggeligere å være sammen med meg når jeg er meg selv? Jeg har sett pappaen min full 1 gang, da var jeg 12 år og det var så ubehagelig at jeg snakka ikke med han på over ei uke. Nå skal det sies at han drikker ikke til vanlig, dette var en nyttårsaften.. Men jeg KJENNER følelsen jeg hadde når jeg tenker tilbake på det, og den skal aldri mine barn kjenne på 🙂

    10. Dette minner meg om noe du skrev igår, at man får en reaksjon når man føler seg truffet og da går man i forsvar modus

    11. Viktig tema du tar opp. Jeg er en av de som mener at litt fint kan gå ann. Jeg er vokst opp i et miljø hvor det alltid har vært vanlig med øl eller vin til maten ved spesielle anledninger, og jeg har ALDRI opplevd ubehag ved dette. MEN, jeg er også likevell veldig opptatt av at mine barn, eller andre barn i vår familie, ikke skal se meg beruset eller oppleve ubehag med andre berusede personer i vårt miljø. Jeg kan drikke et par glass etter at de har lagt seg en lørdag feks, men ikke en hel flaske fordi det vet jeg er for mye for meg. Jeg er veldig glad i en god vin, ikke så veldig glad i å bli svimmel. Vi voksne må ta ansvar og tørre å si i fra til hverandre om det skulle bli for mye. jeg vil lære mine barn, etterhvert som de vokser opp, at alkohol ikke er noe vi trenger, men at et glass vin bla kan være en smaksopplevelse i forbindelse med et godt måltid. Å drikke seg snydens og miste kontroll på opp og ned derimot, bortkastet tid og penger. Det er mye morsommere å være klar i hodet og få med seg hva som skjer 😊 Om noen år blir det vel ikke lørdagsvin på meg heller, da skal alltid pappaen eller jeg være klar til å kunne hente en tenåring som skal ut å prøve seg på livet! For det hadde og har jeg også, en mamma og en pappa som alltid var der og var tryggheten selv. 😀

    12. Takk.
      Takk for at du tar opp dette igjen. Jeg er vokst opp med alkoholmisbruk i hjemmet og selv som voksen kan jeg føle på utryggheten når mennesker nær meg blir (for) fulle. Om man ikke har opplevd det selv, skal man være forsiktig med å bagatellisere følelsen av den ubestemmelige ekstra harde nattakosen, litt for glade forelderen og den litt for høye stemmen. Jeg er på ingen måte avholds, men nå som jeg er mamma selv har jeg bestemt meg for at mine barn aldri skal føle på den utryggheten. Og den kan komme selv etter ett glass.

    13. Jeg er oppvokst med at det var vanlig å ta seg et glass vin eller to eller en øl til maten en gang i ny og ne. For meg var ikke vin/øl skummelt, rett og slett fordi de rundt meg aldri fikk i seg for mye i mitt nærvær. Dette gode forholdet til alkohol har jeg tatt med meg videre. Jeg drakk ikke noe før jeg var myndig, og jeg har vært lite overstadig beruset. Det hender selvfølgelig at jeg tar et glass eller to for mye, men for meg handler ikke alkohol om å bli full. Det hadde kanskje stilt seg annerledes om jeg ikke så noe alkohol, eller om det var mye fyll, men jeg føler at jeg ved å se de drikke alkohol på en fornuftig måte også har lært meg måtehold.
      Jeg har åpenbart vært heldig når jeg leser din og andres opplevelser, og jeg synes det er trist at det er så mange som blir utsatt for dette. Skulle ønske alle kunne stoppe etter en eller to enheter. Det er flott at du deler, Christina! Og Av-Og-Til gjør også en fantastisk innsats!

    14. Jeg er veldig enig! Jeg husker fra jeg var liten at jeg syns det var skummelt når andre på min alder fortalte om foreldre som festet og drakk. På den tiden var jeg veldig glad for at jeg stolte på at mine foreldre var de voksne, og at de hadde kontroll. De kunne fint drikke et glass vin eller to, men var alltid rolige og trygge voksenpersoner.
      Jeg var med en tidligere kjæreste i barnebursdag til noen i familien hans; det var midt i uken og tidlig på ettermiddagen. Jeg ble sjokkert over de voksne damene som spratt både den ene og andre ølen, lo høyt og slang om seg med seksuelle spøker. Hvem i all verden gjør slikt i en barnebursdag??

    15. Viktig tema, igjen! jeg vokste opp i et hjem hvor det ikke ble drukket alkohol, ikke en gang på julaften. Pappa fikk “lov” å kjøpe seg noen pils til sommerferien, men jeg tror han fikk så dårlig samvittighet av å drikke dem at han droppet det etter hvert. Stakkars pappa. Vi barn reagerte jo ikke negativt, for han tok aldri for mye!
      Min mann er portugiser, og jeg har også levd mye i den sydeuropeiske måten å drikke på: De tar seg gjerne et glass vin til maten, og så ferdig med det. Så rent alkoholmessig ville jeg ikke være urolig for det, selv om barna var våkne.
      Men nå er det slik at vi bor litt avsides. Må i bil for å komme oss for eksempel til lege osv. Og det er som kjent ikke greit å kjøre bil, selv etter ett glass. Derfor har drikkemulighetene vært få og eksklusive etter at vi fikk barn! For jeg tar ikke det glasset en gang etter at de har sovnet, med mindre min mann er hjemme og kan være sjåfør. (Han reiser en del).
      Har opplevd å måtte dra på legevakten nærmest midt på natta en lørdag.
      Drikke kan jeg gjøre når ungene har vokst opp og tatt førerkort. Da kan de kjøre MEG!! 🙂 Ellers synes jeg bringebærsaft er kjempegodt…

    16. Et glass av og til er greit, men å starte på Gardermoen med skål fordi man har ferie og har fortjent det, den skjønner jeg ikke. Og det skjærer meg i hjertet å se barna som sitter ved siden av. Det å vite at nå blir det et glass øl eller et glass vin til hvert måltid i 14 dager. Gjerne påfølgende med noe mer, for man har da tross alt ferie…. Nei, la ferien være for barna, på samme måte som jula er for barna. Så får de voksne heller ta seg noen skikkelige fester uten at barna er til stede.

    17. Dette er et så viktig tema som bør taes opp ofte, både på foreldre møter og i andre foraer! Var på et kurs nylig, hvor foredragsholder tok opp dette. Hvordan RUSBRUKER, er du.. ikke rusMISbruker…. men rusbruker….. Er noe å tenke på det..
      Han spurte også om noen drakk alkohol med barn tilstede. Mange mente det var greit, så lenge det var under kontroll.
      Så spurte han om noe viktig! Ville du latt barnevakten hos deg drikke alkohol,mens han/hun passet dine barn!! Ville du det? Var ikke alle som likte denne sammenligningen… men jeg håper at det var noe som gjorde at man fikk et litt annen syn på dette 🙂

    18. Dette er så viktig! Barn og alkohol hører ikke sammen! Barn får med seg mye mer enn voksne, og merker raskerer adferdsendringer hos mamma og pappa, enn vi selv gjør. Og i dag finnes det utallige deilige, leskende alkoholfrie alternativer. Hvorfor ikke benytte seg av disse?
      APPLAUS!

    19. Hvis folk liker smaken, og liker følelsen av en kald pils i solen når det er ferie, men ikke tåler alkohol så bra. Da finnes det noe som heter alkoholfri. Alkoholfri øl og faktisk mange viner smaker utrolig godt og nesten likt som de med alkohol. Fikk smake en vin forrige helg som var alkoholfri og jeg trodde de tullet med meg. Tenkte at denne måtte det være alkohol i. Og øl i dag, smaker like godt alkoholfri som med alkohol. Så om det er smaken de liker,kjøp alkoholfritt.

    20. Viktig tema, takk for at du tar det opp! Tror det er vanskelig for mennesker som ikke har negative erfaringer knyttet til voksnes alkoholforbruk i barndommen å forstå hvor vondt det kan være. Og hvor lite alkohol som skal til for å gjøre barn utrygge. Fortsett med å skrive om dette, tror mange trenger å bli litt bevisst på alkoholforbruket sitt, spesielt rundt barn og nå i ferien. Du er super!

    21. Hva er det med nordmenn, snakk om å ha et syklig forhold til alkohol. Ikke rart det finnes så mye missbruk! Konstant mobbing, og stigmatisering,totalt forkastelig!
      Synes også det er trist når voksne alltid må rettferdiggjøre seg selv, ofte i form av å skrive “ett glass, eller to”, ” ett glass vin, eller øl til maten”, hvorfor voksne mennesker må ynkligjøre seg selv på denne måten er et mysterium, for meg.
      Det virker for meg som om man blir sett ned på når man har en mening som taler, for alkohol, og må da rettferdiggjøre sitt eget forbruk, med å understreke hvor mange glass man drikker, slik at man ikke blir sett på som en alkoholiker.
      Drikk med måte, det angår ingen hvor mye, eller hva du drikker, med eller uten barn tildtede. Det er på tide at vi i, Norge vokser opp, og begynner å tenke for oss selv.
      En del av å være voksen er akkurat det at man skal kunne ta voksne valg (selvfølgelig, finnes det også voksne som ikke er i stand til dette, men la oss ikke dra alle under en kam her). Drikk alkohol til, jul, sommer, helg vær dag om du vil, det et opp til deg, men vær innforstått med konsekvensene.

    22. Flott at du tar opp dette igjen! Barnevernet må jo hver eneste sommer reise nedover til syden og hente hjem unger hvis foreldre ikke klarer å styre seg, men raver i stupfylla og overlater ungene til seg selv.
      Vi drikker fint lite hjemme hos oss, når vi er i syden kan Lille Gubben ta en øl til maten og jeg en sjelden gang et lite glass vin. Sist vi var på Kreta på kjærestetur drakk vi faktisk et lite glass vin hver kveld, men da var det bare oss to – vi gjør ikke det når ungene er med, selv ikke nå som er de er store tenåringer faktisk. Jeg merker det selv på kroppen etter et lite glass vin og da ser jeg ikke bort fra at ungene også vil merke det på meg og det vil jeg ikke. Enkelt og greit.

    23. For meg så er ikke alkohol foran barn et problem,for her i familien har vi et naturlig forhold til det. Men jeg har alltid en regel om at minst en voksen SKAL være edru,i tilfelle det skjer noe enten med barna eller noen voksne. Da har datteren min den tryggheten om at det er hvertfall en som ikke drikker “voksendrikk”,og det synes jeg er bra. Som regel blir det meg som ikke drikker,men for meg så er det helt i orden. Jeg har ikke det store behovet for å drikke alkohol mere heller,kan til mld ta et glass vin til mat e.l.

    24. Alkohol og barn passer ikke sammen, samme hvem alder eller anledning det skulle være, er min mening, men den “preker” jeg ikke til rundt til alle.
      Jeg har vært alene mesteparten av tiden med mine barn, og tanken på at jeg ikke skulle kunne kjøre de til legevakten hvis det skjedde noe. Eller jeg skulle komme med Taxi luktende alkohol med barnet til legevakten er uaktuelt.
      Men hjelpe meg så mange meninger alle har om meg fordi jeg velger og ikke drikke når jeg har barna, ikke engang 1 glass vin har jeg lyst til å ta. Og det som er merkelig er at jeg “hakker” ikke på de foreldrene som tar seg vi eller øl når barna er hjemme, men de mener de har sin fulle rett til å øse ut sin mening over at jeg ikke ønsker å drikke.
      Vi dekker festbord med stettglass i krystall og fyller det med godt å drikke, for det er mye godt å drikke som alle kan nyte som ikke inneholder alkohol. Det er bare fantasien som setter grenser 🙂

    25. Det er helt riktig en til kan være en for mye. Selv om jeg ikke drikker forran ungene, så har jeg sagt til besteforeldrene at det er helt greit at de tar seg et glass øl eller vin til maten når vi nå er på ferie i lag. Dette fordi jeg vet at de har et sunt forhold til alkohol, når både jeg og ungene er i nærheten (og ellers som jeg vet… 😅) 🙂
      Syns det er bra noen setter ord på sånne temaer som dette, for det er som du sier mange som har fått ødelagt barndommen sin grunnet alkohol. Noen tåler rett og slett ikke BARE én.

    26. Det er så flott at det er fokus rundt dette, men det er viktig at det ikke blir unaturlig heller. Jeg har en far som nå drikker mye og jeg holder mine egne barn unna, men jeg har heller ingen problem med å ta meg en øl til maten sammen med barna på ferie. Jeg tror at ett naturlig forhold til forsiktig alkohol forbruk er mye bedre for barn å se enn at man bare drikker i det skjulte. For det er vel ikke det vi ønsker å lære barna heller? Måtehold med både mat, godteri og alkohol tror jeg er en lærdom som bare er positiv for barn.

    27. Er SÅ enig med deg. Det må gå an å kose seg uten alkohol! Det at noen faktisk blir provosert av å høre at de bør avstå fra alkohol sammen med sine egne barn sier iallfall meg av de har et problem. For det må virkelig gå an å kose seg sammen med barna på ferie, og spare alkoholen til samvær med bare voksne. At noen mener det ødelegger hele ferien hvis de ikke får drikke alkohol er skremmende.

    28. Jeg synes ikke den ene ølen eller det ene vinglasset er greit. Jeg trodde også det var mulig å kose seg uten alkohol, og jeg har rett, for det gjør det. Definerer meg selv som barn resten av kommentaren ettersom jeg var 2 år omtrent ifjor. Mitt liv ble forresten heller aldri ødelagt av alkohol og jeg har ingen alkoholiserte familiemedlemmer.
      Som barn man atferdsendringer etter det ene glasset. Ikke nødvendigvis roping, kjefting og smelling, men latteren sitter bare en smuule løsere, latteren blir en smuule høyere og alt blir en smuule morsommere. Ting som egentlig er en smuule morsomt blir plutselig kjempemorsomt. For de voksne. Det er ikke greit.
      Alle tar et valg når de får barn. De velger å være der for barnet sitt. De velger å ta vare på barnet sitt. Jeg synes også man bør velge å droppe det ene glasset når man får barn. Og forsvinner kosen hvis du dropper alkohol, ja da må du jaggu revurdere hvilket liv du lever og hva kos er.
      Dersom jeg noen gang skulle få barn (eller være så heldig og bli tante) så kommer jeg til å være den voksne som velger bort alkoholen. Jeg vil være den trygge voksne som ikke drikker, er tilstede for barna og ikke minst leker med dem. Fordi for meg er det dette som er kosen.
      (Beklager uoversiktlig og tragisk dårlig skrevet kommentar, håper du tar poenget uansett)

    29. Tusen takk for at du setter fokus på dette! De som blir sinte føler seg kanskje litt truffet? Klarer man ikke å kose seg uten alkohol med unger tilstede, har man i beste fall feil fokus, i verste fall et problem…

    30. Veldig viktig tema du tar opp!
      Vi har to små barn og kjører regelen at så lenge de ikke er hos barnevakt med overnatting så skal en av oss alltid være “avholds” / kjørbar stand. Vi bytter på å kunne ta et glass vin/ en øl eller to med venner eller en varm sommerdag ( seføleglig aldri drikke seg beruset med barn tilstede). Men vi føler at så lenge barna er små så må alltid en av oss være edru, være en trygg omsorgsperson og klar til å håndtere alt som kan skje. Er det noe eg har lært av å ha små barn er det at du aldri vet når neste tur til lege / legevakt blir..

    31. Alkohol og barn hører ikke sammen. Jeg er nå 30 år og får fremdeles vondt i magen dersom min mor “kun skal ta ett glass”. Ett glass var aldri ett glass da jeg var liten for hennes del. Hilsen ei som er glad for at hun er oppvokst med pappaen 🙂

    32. At fyll og barn ikke hører sammen tror jeg alle i utgangspunktet er enige om, men så er det dette med måtehold da… Er det greit med en øl til maten? Kan man etterpå ta en likør til kaffen? Takke ja til enda et glass? Når har man drukket for mye, og når mister man evnen til å vurdere hvorvidt man fremstår som beruset?.
      Selv drikker jeg øl til maten når jeg spiser ute, så f.eks på en syden-ferie blir det gjerne et glass øl hver dag. Noen vil mene at selv det er for mye, men da får vi bare være uenige om det 🙂

    33. Meget bra skrevet!
      Selv som barnløs ser jeg viktigheten av dette…
      Samtidig hadde vi vår siste barnløse jul i fjor (fått en nevø) i fjor, og jeg er forberedt på en stor endring dette året 🙂
      Joakim

    34. Kjempefint at du belyser et så viktig tema, ingen barn skal behøve å oppleve negativ fyll. Men jeg kjenner jeg blir veldig provosert av de menneskene som hevder at folk som i det hele tatt drikker ett glass foran barna sine har et problem. Denne påstanden er jeg sterkt uenig i. Da jeg var liten vokste jeg opp i et stort, livlig og sosialt miljø, hvor barna var med på fester. Det var musikk, dans, latter, høylytt prating og alkohol. Både jeg og de andre barna har i dag kun gode minner fra disse arrangementene. Det var aldri noe bråk eller dårlig stemning, vi følte oss alltid trygge og fikk raskt et naturlig og godt forhold til alkohol. Nå har jeg selv blitt voksen og har ikke noe problem med å ha med barna i festlige lag som innvolverer alkohol, så lenge jeg vet at festene er barnevennlige og jeg selv drikker med måte. Det er en fest med – og en fest uten barn.Til og med i familiebursdager i hverdagen kan vi kose oss med et glass vin. Nå er det ikke slik at hele min oppvekst og nåværende liv dreier seg om alkohol. Tvert i mot. Jeg drikker generelt lite. Poenget er at man fint kan vokse opp med å se voksne mennesker drikke alkohol med måte, uten å ta skade av det. Jeg har hatt en fantastisk barndom med trygge og tilstedeværende foreldre. Jeg anser meg selv som en god mor, som gir barna omsorg og kjærlighet – og det er ingen av oss som er i nærheten av å ha et alkoholproblem. Vi er alle ordentlige mennesker som har kontroll på livet. Jeg respekterer selvfølgelig at noen ikke ønsker å drikke alkohol foran barna sine, men jeg håper jeg kan nyte alkohol foran barna mine i sommer uten å bli hetset for det – med måte selvfølgelig.

    35. Så viktig tema, og poengterer at jeg er helt enig med deg! Har to barn selv, og hos oss serveres det alkoholfritt til jul. Jeg er vokst opp med at de rundt meg har tatt ett glass til maten. Pappa har kanskje tatt seg en øl til en fotballkamp. Aldri sett foreldrene mine fulle. Alkoholen har ikke hatt noen plass i hjemmet på en måte. Trygt og godt for oss barna. Dette er noe vi vil videreføre. Om noen ønsker å ta seg ett glass med barna tilstede gjør ikke det meg noe. Selv kan jeg finne på å ta meg et vinglass etter at barna har lagt seg. Da snakker vi ett vinglass altså. Fyll og barn har ingenting å gjøre sammen. Når det gjelder dette ene glasset, tror jeg det kanskje handler litt om dårlige erfaringer med alkohol. Og kanskje har det litt med barnet å gjøre også. Jeg skjønner veldig godt hva dere mener med at barna merker at foreldrene har tatt ett glass, men samtidig tror jeg også det er viktig å vise barna at hvis man skal drikke så er det på den måten. Så er det jo dessverre sånn at ganske mange av Norges befolkning har et forhold til alkohol som ikke likner grisen. Da var man jo like langt med å være et forbilde. jeg tror alt handler om ens eget forhold til alkohol, og hvordan man sender ut det budskapet! Dette ble litt rotete, men håper du skjønner hva jeg mener!

    36. Tusen takk Christina for at du tar opp dette viktige temaet igjen ❤️ Håper det ikke blir siste gang.

    37. Jeg skrev i dag et innlegg rundt samme tema og valgte å linke til dette innlegget med anbefaling om å lese det.
      Håper det er i orden?
      Hvis ikke, gi meg en tilbakemelding!
      God helg.
      Joakim

    38. Tusen takk for at du tar det opp igjen 😊du e tøff!
      Her nytes ikke alkohol med barna, drikker svært sjelden. Å ikke hjemme.. Pappaen til barna kan ta seg ei øl med. Maten eller etter barna e lagt. Helt ok. Sjøl e æ vokse opp med fest og fyll der man lå våken å lytta å prøvde å trøste småsøsken… IKKE en god følelse! Mine barn ska aldri måtte oppleve d… Igjen, tusen takk ❤

    39. Hei. Jeg syns at det er veldig bra at du tar opp dette temaet. For det er faktisk slik at de valgene vi tar igjennom en hel dag, en hel uke, en hel måned og et helt liv påvirker de rundt oss. Det er faktisk ikke bare bare å nyte alkohol foran barn. Barn begynner ganske tidlig å merke at dette er voksenbrus, og kan få med seg at slektninger som ikke har barn begynner å endre seg i løpet av kvelden, når barnet ser at du drikker det samme så kan barnet bli både usikker og redd for at dette skal skje mamma og pappa snart. Vi i vårt hjem er veldig opptatt av at drikking av alkohol skal skje på trygg bane, og jeg for min del trenger ingenting til maten, og jeg er oppdratt til at det er nulltolleranse for alkohol med barn til stedet. Men min samboer tar seg gjerne en eller to og så blir det med det.

    40. Takk igjen {3 du er tøff som står i front med dette. Ble mamma i Januar. Har ikke rørt alkohol i nærheten av han siden han ble født, akter heller aldri å gjøre det. Jeg kjenner utrolig godt på meg selv når jeg drikker alkohol hvordan det forandrer en. Og likt det dårlig. Vi er barnas trygge havn, og den bør være fri for grums og høye bølger. Kunne ta meg en festlighet av og til før jeg ble mamma, men ytterst sjelden. Så la fra meg alkoholen i en alder av 21. For min del prioriterte jeg heller studier og jobb for å få gode muligheter i fremtiden og angrer ikke på valget.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg