Jeg har fått svar!

Doctor typing on his computer
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com
 

For to dager siden gjorde jeg Peter småflau, da jeg sendte en mail til Norsk Helseinformatikk og etterspurte en ørliten endring i infoteksten om “Hånd-, fot- og munnsykdom”. (Les mer her)

På vegne av Peter, meg selv, og mange av dere andre som også har opplevd å bli slått i bakken av dette viruset, spurte jeg egentlig bare om de kunne snike inn en setning ala den som står i artikkelen om “Vannkopper”, som for eksempel at: “Feber og sykdomsfølelse er verst hos voksne, barn er oftest mindre sykdomspåvirket.”

For jeg mener innbitt at det ikke er vi som er pingler – men at vi voksne ofte rammes hardere enn barna 😉

Og i går fikk jeg altså svar fra en herremann, som både var redaktør, og spesialist i allmennmedisin! Svaret var ikke akkurat veldig oppløftende for min lille kampsak, spesielt ikke den ene setningen…

“Hei!

Jeg har sjekket på Folkehelseinstituttets hjemmesider, og i et par store internasjonale oppslagsverk (UpToDate og BestPractice). Alle steder beskrives standard forløp som mildt, og ingen nevner noen forskjeller mellom barn og voksne når det gjelder grad av plager.

Derimot skriver og vet alle at plagene kan variere fra person til person. Noen får svært mange og smertefulle sår i munnen, og har problemer med å få i seg mat og drikke. Andre har ikke utslett i munnen i det hele tatt, og plages svært lite. Det er også en god del personer som har antistoffer og er immun uten å kunne huske at de har hatt sykdommen – det vil si at sykdommen noen ganger forløpet uten å gi plager.

Jeg tror vi ender opp med at det er store individuelle forskjeller, men at voksne generelt er mer pysete enn barn 😄
 

Javel, ja. “Mer pysete” altså. Jeg innser at slaget er tapt, men han vet, og jeg vet, og Peter vet, og alle dere andre voksne som også har vært nede for telling vet, at dette blir ord mot ord 😉
 

/ Hilsen ikke enig – og hvertfall ikke pysete

14 kommentarer
    1. Usikker på om grunnen er hardere sykdomsforløp hos voksne eller om de er pysete, men her merket ikke guttungen at han var syk engang mens mannen ikke klarte å tråkke på foten på tre dager på grunn av blemmer!

    2. I følge de profesjonelle er det bare mannen din som er litt pysete 😉 Bare å ta seg sammen, det! Heh. Ironi altså, jeg hadde blemmer i halsen og klarte ikke svelge. Er kanskje litt pysete på sånt 😛

    3. Mor og far i huset slapp unna denne sjukdommen når begge ungane hadde det, men eg vett om en go del voksne som fekk det, og ja me kan vel sei det sånn at dei er noen store/ små pyser då…?🤔🤔 stakkars folk, dei var jo sikkelig dårlige…!! Trur han doktoren som svarte deg må få prøvt seg på denne sjukdommen sjøl😂🤪

    4. Jeg fikk meslinger som 13 åring og husker ikke noe , var ikke vaksinert, lå i koma i en uke og var veldig syk, unner ingen dette så mine barn er vaksinert, gutta mine fikk vannkopper midi i sommerferien og de var ikke syke men klødde fælt, så det gikk med noen flasker med hvitvask, det verste var at det også slo ut under bena så de klarte ikke å gå. Fy flate og jeg sleit den sommeren, mange tunge løft 😊

    5. Jeg fikk vannkopper da jeg var 28 og følte meg ikke dårlig i det hele tatt 😳 kan hende at det var fordi jeg fikk noen piller av legen som gjorde at jeg ikke merket at det klødde 😂 men jeg tror barna er uansett tøffere en oss voksne når det gjelder sykdom 🙂

    6. Hei.
      Jeg har hadde det samtidig som jenta vår, jeg ble mye dårligere. Nesten 40 i feber og blemmer over hele hendene og føttene. Hadde over 70 blemmer på den hånda som hadde minst. Datra hadde noen i rumpa (viste ikke det var mulig) og i munnen. Gikk fort over. Ei venninne fikk det også værre. Og vi er ikke pyser.. 😂

    7. Jeg og eldstemann hadde det samtidig for noen år siden. Han merket det knapt mens jeg ble dårlig og det klødde noe så sykt, jeg sov nesten ikke den natten. Tror ikke noen vil beskrive meg som pysete i allefall så jeg holder en knapp på at du har rett, voksne får det rett og slett verre.

    8. Er de morsomme?
      Hånd, fot og munnsyke er det sykeste jeg har følt meg noen gang. sov ikke et sekund før jeg fikk paralgin Forte og kløestillende av legen.
      babyen hadde mange hundre over hele kroppen. Han var ikke plaget av de da…
      storebror fikk en under foten.

    9. Jeg hadde hånd- munn – og fotsyke for to år siden og takker høyere makter for at man kun får dette en gang i livet. Min manns fetter er lege og han forklarte det litt annerledes. Ifølge han hadde nok både jeg og datteren vår på da 8 måneder begge blitt smittet, men at det var immunforsvaret vårt som avgjorde hvor plaget vi var. Jo sterkere immunforsvar jo flere “soldater” som forsøkte å bekjempe viruset, jo lenger ble det værende i kroppen og man ble mer plaget. Hos et barn som ikke har like opparbeidet immunforsvar vil viruset bare “skylle gjennom”.
      Jeg fikk utslett og vonde sår i munnen. Å spise og drikke normalt var uaktuelt – ikke engang med paralgin forte innenbords. I litt over en uke levde jeg på fire kopper kakao om dagen, drukket gjennnom sugerør. Ned 4 kg på en uke. Det vondeste var å skylle munnen med antibakteriell munnskyll – men det dovnet det av i noen minutter etterpå og føltes derfor verdt det. Aldri i livet om jeg ville levd på så lite mat og drikke om jeg “bare” var pysete!
      Datteren min som nok hadde tatt med seg viruset hjem – ikke dårlig i det hele tatt!

    10. Jøss, det var en interessant teori! Det vil i såfall si at både Peter og jeg har rimelig oppegående immunforsvar 🙂 Hadde vært interessant å høre om du har vært mindre syk etter den runda, for det har nemlig vi. Det er som om immunforsvaret vårt ble boostet skikkelig.. Men heller ikke dette har vi noen beviser for, da 😉

    11. Jeg må innrømme jeg ikke har tenkt spesielt over det, men jeg er egentlig sjeldent syk i utgangspunktet – kun hatt to eller tre penicillinrunder på 33 år. Etter den runden har jeg dog fått barnehagebarn og er lærerkone – ingenting av det hjelper på immunforsvaret akkurat 😉

    12. Jeg er av helt samme oppfatning som legen! Mine barn klager veldig lite selv om de er veldig syke. Minstemann hadde streptokokker i halsen i en mnd før de tok han på alvor. Var på sykehuset med han også, da storesøstra hans på 3 år var innlagt med svineinfluensa og lungebetennelse og han legen der sa bare at han UMULIG kunne ha streptokokker da han var så blid. Vel, så feil kan man ta og det endte opp med en hestekur med antibiotika.
      Barn er tøffe og tåler mye! Kjenner mange mye mer pinglete voksne ja!🤣

    13. Sov ikke på tre døgn pga smertene i hender og føtter (til tross for alle slags smertestillende og klødempende). Feber, blemmer i ansikt, på hender og føtter. Mistet all huden på fingertupper, tær og hælene – hadde åpne sår til slutt. Toåringen fikk noen få prikker og babyen var full, men virket ikke veldig påvirket. Mor derimot, hun led! Jeg føder heller en gang til enn å få dette viruset igjen. Pyse? Nesten så jeg håper denne legen får smake sin egen “medisin”, så endrer hen (kanskje) mening. 😛

    14. Hmm.. noen opplever kyssesyken som en lett forkjørelse uten plage feks!. Jeg ble lagt inn på sykehus å holdt på å dø av den..😳
      Litt mer snakk om sykdommen nå enn tidligere, men både tenåringer og voksne kan bli ubersyke av kyssesyke! Hvorfor prates det så lite om?😭
      «Alle er så forskjellige….» etc… uff

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg