Når det butter litt

  •   

I dag kom spørsmålet jeg har ventet på. Jeg stod på badet, da jeg plutselig hørte fra kontoret til Peter:

– “Du? Det treningsabonnementet ditt… Er det sånn at jeg kanskje skal si det opp, eller kommer det til å skje et mirakel snart, tror du?”


 Arkivbilde. Jeg presiserer: Arkivbilde 😂
 

Trening. Jeg som var så innmari klar i juni, da jeg hadde fått medlemskap på treningssenter av Peter i bursdagsgave. Da jeg blogget om min første treningsøkt på 15 år. Da solen skinte, da barnehagen kunne melde om kun et par tilfeller av antydning til rennende nese, da sommeren var på topp og kroppen min likeså.

Så fulgte en tøff høst der kreftene forsvant, lungebetennelsen kom snikende og plutselig var det jul. Og så innså jeg at jeg ikke har satt mine bein i joggeskoa på fem måneder. Det er nesten et halvt år!

Også sitter jeg her og tenker – hvordan klarer folk det? Å karre seg på trening når kroppen er sliten, barna er syke, mannen er stressa, det er iskaldt ute og du helst vil være inne og fyre i peisen?

Når du våkner om morgenen med sår hals, og du kjenner at du helst skulle sovet et par timer til – når du merker at du blir sliten av å tenke på trening, er det da lurt å sparke til med en treningsøkt? Eller skal man bare innse at det ikke er tiden akkurat nå, og vente til det passer litt bedre?

Eller kommer det aldri til å passe litt bedre..? På samme måte som det aldri passer å bli syk – så finnes kanskje ikke den perfekte dagen for å svette seg rød i fleisen heller? Er det bare den velkjente kneika man må komme seg over, også blir alt så mye bedre?

Jeg vet ikke. Helt ærlig, jeg er skikkelig forvirra.

Så jeg latet som jeg ikke hørte noe, da jeg stod på badet i dag morges og hørte stemmen til Peter rope fra kontoret.

Men jeg hørte den. Klart og tydelig. Jeg er bare ikke helt klar for å svare enda 😉


Før- og etterbilde i ett 🙈
 

/ Oppdatering kommer, når jeg finner ut av det. I morgen, om en måned eller i 2019.

    1. Gleder meg til oppdatering. Kanskje finner du den perfekte formelen, og kan hjelpe meg i gang også? 🙄

    2. Ta en ekstra titt på det før- og etterbildet.. Så stiller du spørsmålet på ny. Haha! Neida, jeg lover å oppdatere dersom jeg finner formelen. Men da må du love å si fra dersom du finner den først 😉

    3. FORDI DE IKKE HAR BARNEHAGEBARN MED KRONISK INFEKSJON!!!! Noe annet er jug! Da mine var små……har aldri vært i bedre form. På beina til enhver tid. Si opp og bruk penger på noe hyggelig ❤ nytt forsøk når de når skolealder. Hilsen 3 barnsmor, NUH i dårlig form😂😂 it will pass🙃 og du…..blir mindre stress vettu😉

    4. Jeg trener mye og får det egentlig til fordi jeg elsker det jeg trener (yoga). Hvis du har lyst til å orke å gå på trening, pass på at du finner noe som gir deg pågangsmot og energi😆 For meg er ikke det treningssenter!

    5. Nå kom jeg på hvorfor jeg elsker bloggen din, du er akkurat sånn som de fleste av oss, bare fryktelig mye morsommere.

    6. Sjekk ut tv2 hjelper deg imorgen, test av renhold på treningssentre, de bakteriebombene! 😱👹 Så fin unnskyldning til å holde seg unna😉 😆

    7. Det er en prioritering og vanesak, men det er nok ikke egnet for alle. Selv foretrekker jeg en økt fremfor ekstra soving, fordi det gir meg mer ernergi og krefter til å gripe dagen. Men det er meg. Og jeg studerer og jobber. Det handler aldri om tid, men om person. For folk er ulike 🙂

    8. Jeg syns det har blitt lettere nå som barna er litt eldre. Hos oss foreløpig så er skolebarna mindre syke og mer selvstendige så det vil si mer overskudd. Bare litt men det holder til at jeg hvertfall klarer en fast treningsøkt i uka… men vi kjører familietrening på søndagsmorgen med barna i barnepass, og begge vi to trener samtidig, for har innsett at tiden etter kl 8 ikke egner seg for trening… da er det sofatid.

    9. Hadde ikke vært for alle støttemedlemmene hadde de treningssentrene gått konkurs!!
      Tenk på alt det gode vi gjør, gir folk jobber, lar treningsfolket ha et sted å gå til, eierne av bygningene får inn leie fra treningssentrene. Jammen er vi snille asså😁

    10. Det kan funke om du finner en treningsform som er gøy. Understreker gøy. Sannsynligvis er ikke det på treningssenteret, med mindre du begynner å måle progresjonen. Det kan jo være motiverende. Om treningsformen er artig, begynner du plutselig å regne det som egentid ☺ egentid som velvillig blir innvilget av mannen
      Hva med kanonball, swing, trampoline, orientering, klatring, padling eller seiling? Eller noe helt annet. Tromme sammen en vennegjeng og leie en gymsal en kveld i uka for eksempel. Det er ikke dyrt, og kan bli veldig morsomt ☺

    11. Hei
      Jeg var akkurat som deg , men i november fant jeg ut at nok var nok , jeg har mann , 4 barn , jobber natt og følger unger på aktiviteter 4-5 dager i uka , hadde ingen energi , og ga meg selv et spark i rumpa og sa hvis jeg klarer 1-2 økter i uka , burde jeg være fornøyd , er nå oppe i 4-5 økter i uka , som blir gjort på dagtid eller etter unger er lagt , og ja det er et slit og komme seg avgårde noen ganger , men er jo så deilig etterpå , og ikke minst energien er på topp , noe som igjen gjør at ikke er sliten etter en hektisk dag 🙂

    12. Du er ikke nødt å gå på treningssenter, begynn med å gå en tur, frisk luft er så bra!! Begynn i det små. Så må du tenke på at det er svært sjelden en angrer på en tur/treningsøkt. Lykke til😀

    13. Hei, et godt råd: Ikke ha så lange og tunge økter og høye ambisjoner. Ikke tenk at du skal i gang med trening så svetten siler og du er støl i 5 dager. Sett opp et treningsprogram på 40 minutter og kjør det et par dager i uka, litt oppvarming, styrke av armer, mage, rygg og ben, og uttøying til slutt. Det er gull for helsa, og kan gjøres selv om formen er litt sløv. Gjør du det på stuegulvet hjemme er det enda lettere å kombinere med småbarn også, jeg har hatt tre tasser for noen år siden, så jeg vet hva jeg snakker om 🙂 Jeg har tre tasser fortsatt da, men nå er de større enn meg og forstyrrer ikke treningene mine 😉

    14. Støttemedlemmer på treningssenter er det mange av, og nå i januar får de mange nye.
      Ta på sko,( ta Teo i bånd ? ) og gå en halvtime hver dag. Er det noen motbakker i området, så gå de. En halvtime fra du går til du er tilbake er overkommelig, og det er så kort tid at ingen merker at du er borte en gang… 😉
      Du trenger ikke skifte til treningstøy og styre, bare ta på sko og gå. 🙂 Dette trenger du ikke kalle trening heller, men det hjelper på humør og form, garantert.

    15. Først, det blir bedre når du er over knekken. Jeg lover! Overskuddet kommer snikende, det samme med motivasjonen. Finn noe du liker, og gjerne noen å trene sammen med! Jeg trener til faste tider, sammen med flere andre, og det er veldig motiverende. Det er enklere å komme seg ut døren når man vet at noen venter på en, og ikke minst når man vet at det man skal gjøre er kjekt!

    16. Her trenes det rett og slett for å få en pause fra livet som småbarnsmor til tre 🙂 For meg er det frihet å ta på meg løpeskoa og ta en joggetur med god musikk og fri tankeflyt uten noen som trenger meg. Men det er meg da, har full forståelse for at folk er forskjellige og at trening ikke gir alle en frihetsfølelse :-p

    17. Nei og nei tenker jeg.
      La meg nå forklare, det er ikke som du tror.
      Jeg skjønner veldig godt at du har gode grunner for og “slippe”, og det er helt lov, men ta nå heller også avslutt abonnementet slik at du ikke kaster penger ut vinduet på å betale for å være en såkalla støttemedlem. Så er det ikke verre enn å finne frem bankbrikken igjen når du skal føle deg klar for en god og frivillig økt i joggeskoene!

    18. Det viktigste er det som flere skriver over her, gjør Moe som du syns er morsomt. Og det må være enkelt å komme seg ut. Jeg har trent på treningsstudio i alle år og har forsåvidt kommet med på noen treninger i uka, men jeg har alltid måtte dra med opp av sofaen og aldri gledet meg. Så begynte jeg å trene ute, bootcamp, løpegrupper, sykkel, ski og nå er jeg ute så ofte jeg kan, det gir meg sååå mye. Jeg har 3 barn mellom 3 og 7, og full jobb på dagtid. Så det er kveldene som gjelder her og det er jo helt magisk å komme seg ut i frisk luft, gjerne sammen med andre. Enten en kort løpe/gåtur en fin sykkeltur… Garanterer deg at det git deg sååå mye mer enn et treningsstudio hvis man ikke er så fan av det😄.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg