Stortinget neste!

Gjett om jeg ble overrasket over at så mange gjettet riktig på mitt lille aprilsnarr-innlegg! 5 påstander som var aprilsnarr, og 1 som ikke var det – hvilken av påstandene var det egentlig som var sann?

1. Jeg er ei vinterjente!
Det stemmer så klart ikke. Sommer for livet!

2. Peter og jeg krysser fingrene for at det er en spire på vei innen vi fyller 40.
Som flere kommenterte: Det hadde vært koselig, da! Ja, det hadde det – men vi har altså ingen planer om flere barn 😉

3. Jeg skal kontakte TV3 for å foreslå en Paradise Hotel-versjon for slitne småbarnsforeldre.
Haha! Dette var selvfølgelig også tull.

4. Anne Brith og jeg har laget en oppfølgervideo.
Det har vi ikke gjort 🙂

6. Jeg har troen på at fargekombinasjonen i gangen blir vakkert på sikt.
Veggene er jo allerede malt, så bye bye, rødbrune Warm Blush!

Og da gjenstår punkt nummer 5 som må være sann: Jeg skal på Stortinget og snakke om barselomsorg!


Hu her, i pysjbuksa, til Stortinget!
 

Hurra! Jeg hadde aldri i verden trodd at så mange kom til å tippe at dette var sannheten – jeg er jo slett ikke typen som stiller opp på noe sånt..?

Men greia er jo at det selvfølgelig er min partner in crime og bloggkollega Line Victoria Supporterfrue, som har stelt i stand dette besøket, og som ba meg om å bli med. Før påske skrev hun flere innlegg til “Helsemista” Høie, der hun ba om svar på et par “småting” i forbindelse med den nye praksisen som planlegges for barselomsorgen de nærmeste årene.

Bent Høie har åpenbart vært forhindret fra å svare min kjære bloggkollega, og Line Victoria har nesten kokt over av sinne i påsken. Men heldigvis har andre politikere følt på ansvaret, og vårt første møte blir med Hadia Tajik, som for tiden er første nestleder i Arbeids- og sosialkomiteen. Deretter skal vi treffe andre nestleder i Helse- og omsorgskomiteen, Sveinung Stensland.

Det morsomme her er jo at Line Victoria og jeg er selve definisjonen på “Gassen og Bremsen”, og jeg mistenker at hun ønsker å ha meg med for å bremse maskineriet en smule. Jeg finnes jo ikke politisk engasjert, og grunnen til det, er rett og slett at jeg sympatiserer med nesten alle jeg snakker med. Og det passer jo særdeles dårlig i politikken.

Men bekymringen min for barselomsorgen i Norge er i alle fall sterk, og jeg gleder meg veldig til å høre hva politikerne har å si om saken. Hvis de kommer til orde da, for jeg vet Line Victoria har en del på hjertet 😉

Gassen og Bremsen skal på tur i morgen, og jeg tror det blir en skikkelig spennende dag! Jeg har aldri vært på Stortinget før, bare det i seg selv blir jo veldig artig – dessuten skjer det bestandig veldig mye rundt Line Victoria. Så jeg må egentlig bare forberede meg på det meste 😉
 

/ Følg morgendagen på tur, da vel! Legg til umulius82 på Snapchat ☀️

12 kommentarer
    1. Vi gjettet riktig fordi ingen av de andre kunne være sann:D. Veldig kult at du skal forsvare barselomsorgen!

    2. Lykke til på Stortinget!
      Jeg har selv en jobb hvor jeg av og til blir invitert dit for å “lobbyere”, og det er spennende! Du får følelsen av å kunne være med og påvirke de som bestemmer, og det er en god følelse å oppleve at politikerne lytter til deg. Men forbered deg godt, det er både lurt og viktig 🙂
      Og du: hold deg til maling, meninger og daglige småpludder, og la de øvrige bloggerne slarve og henge ut barn og mensenflekker – du passer best til førstnevnte!

    3. Så spennende, og lykke til 😄. Tøft gjort altså!
      Kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen “sympatiserer med alle jeg prater med”, så politikk er ikke bare bare å hive seg på 🙈. Godt å høre at vi er flere 😆.

    4. Wow, så gøy det blir =) God tur, og masse lykke til. Håper dagen vil stå til alle mulige forventninger. Jernbanefrua har lagt til umulius av samme årgang på snap =)

    5. Jeg tror Gassen og Bremsen kommer til å utfylle hverandre perfekt. Dette er en så viktig sak, og jeg synes det er flott at dere tar denne kampen.

    6. Skriver her siden jeg ikke så svaret ditt før nå. Ditt svar er markert med sitering.
      «Tatt konkret avstand fra bloggen til AB? Jeg innrømmer gjerne feil når jeg føler jeg har tatt feil, men i dette tilfellet hadde jeg ingen som helst tanker om at jeg legitimerte noe som helst da vi lagde en video om rykter. Det var ryktene som var mitt hovedbudskap – og det lå ingen annen agenda bak det påfunnet. For min del kunne det like gjerne vært Isabel Raad som satt i den sofaen – og for å si det mildt, er vel Isabel og jeg enda lenger unna hverandre i bloggverdenen enn AB og jeg er.»
      Jeg ville nok tenkt nøyere over hva slags blogger jeg valgte å støtte, hvis jeg var deg. Nå er gjort gjort og spist spist, du får ikke omgjort det, men det er vel ikke et argument å si at det kunne vært verre? Jeg hadde forøvrig ikke brydd meg om du framsnakke Raad, hun eksponerer ikke unger, iallfall. Kanskje hun hadde hatt mer bruk for din omsorg også, enn Anne B.
      «Å hevde at det var mine faste lesere som påstod at ABs dårlige rykte smittet over på meg, blir rimelig vagt syns jeg 😉 Det gjenstår vel uansett å se, men jeg tror nok de fleste forstår at jeg gjør min greie, og hun gjør sin. «
      Det fremsto slik ut fra det jeg leste av kommentarer, at flere faste lesere var skuffet.
      «Og helt avslutningsvis: Er det vi andre som også blogger under Egmont som skal sette dagsorden for hva blogging skal være framover, eller er det dere som leser? Hvorfor skal AB skifte stil når leserne stikker innom hver eneste dag, og trådene om henne på diskusjonsfora blir lenger og lenger?»
      Hvem kan endre atferden til bloggere om ikke dere selv? Snakker dere aldri om etikk? Anne B bør skifte stil fordi ungene hennes utleveres, selv om det medfører færre lesere og lavere inntekt, uansett hva leserne mener.
      «Det høres kanskje litt rart ut, men det var helt tilfeldig at jeg begynte å blogge. Jeg har ingen strategi eller noe mål om å bli størst. Jeg ønsker bare å skrive, og kommer til å fortsette som jeg har gjort hele veien. Helt uavhengig av AB.»
      Dere er i samme stall, klart det en av dere står for og gjør vil influere på dere andre. Ikke la «Egmont-blogger» bli et negativt begrep. Ha litt baller og stå for noe, selv om det ikke gjelder deg og ditt.
      Ps. Flott initiativ om barselkvinner!

    7. Siden diskusjonen fortsetter under nyere innlegg som ikke har noe med saken å gjøre: kan du sende meg en mail? Evt en melding på facebook? [email protected] eller meldingsfunksjonen på facebook.com/konatil. Så tar vi det videre der 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg