Smittefesten er avlyst!

I forrige uke skrev jeg om at det går vannkopper her vi bor, og lurte da på om det er smart å arrangere smittefest eller ikke.


 

Det er jo ikke lett å vite hva som er best å gjøre – selv om det i kommentarfeltet stort sett var enighet om at det er verre å få vannkopper som voksen enn som barn, og veldig mange mente at det er lurt å gjøre det man kan for å få smitten i hus så tidlig som mulig. Flere kunne fortelle om at de hadde blitt vanvittig syke som voksne, og ville definitivt ikke anbefale dét til noen.

Men så var det også en og annen som hadde opplevd å få skikkelig syke barn som følge av viruset, og som anbefalte på det sterkeste å la naturen gå sin gang – istedenfor å arrangere smittebonansa. Da trengte man i alle fall ikke leve med dårlig samvittighet på toppen av alt, dersom det skulle vise seg at man har et barn som reagerer kraftigere enn normalt på viruset.

Mens Peter og jeg var i tenkeboksen for å ta en avgjørelse på hva vi skulle gjøre, ble alle vannkoppe-vennene friske. Samtlige var tilbake i barnehagen og på skolen – så smitte-toget hadde gått for denne gang.

Trodde vi.

For gjett hvem som fikk karamellsjokk i dag morges da vi plutselig fikk øye på en rød prikk på en liten rygg. Og en prikk til. Og enda en. Vi har fått vannkopper i hus!

Det vil med andre ord si at den ene lille tassen vår sannsynligvis allerede var smittet da jeg skrev blogginnlegget om smittefest for ti dager siden.. Hvis ikke det er toppen av ironi, så vet ikke jeg 😉

Så da kan jeg altså informere dere som har spurt, om at vi valgte å la naturen gå sin gang (hehe) – og at det vel er stor sannsynlighet for at barn nummer to kommer etter om noen dager.

Krysser fingrene for en mild runde – og ikke minst at både Peter og jeg har livslang immunitet fra våre runder på 80-tallet..

Hvis ikke går vi noen fine uker i møte シ
 

/ God fredag – frisk eller syk 🌸

8 kommentarer
    1. Ja, da slipper dere å tenke mer på den saken 😅 Masse god bedring. Krysser fingrene for at dere får en mild utgave. Våre jenter starta juleferien med vannkopper for 3 år siden og det holdt t.o.m første uka i januar før begge var friske. De hadde heldigvis en mild utgave, så julekosen blei ikke ødelagt 😊

    2. God bedring til den ene lille skjønnassen❤️……, og den andre, når smitten har gått videre❤️ Håper det blir milde utbrudd på begge to😄

    3. Lykke til 😅 Her i huset «ventet» barn nr 2 til førstemann akkurat var frisk. Etter 2 uker borte fra jobb, rakk jeg en arbeidsdag før jeg måtte melde inn 2 nye uker 🙈

    4. Et godt råd mot spesielt plagsom kløe er å gi barnet flytende Zyrtec (reseptfri allergimedisin) etter anvisning på pakningen. God bedring!

    5. Her i huset begynte eldstemann på ni å bekymre seg, da han ikke hadde hatt vannkopper. Han hadde selvfølgelig fått med seg at man kan bli sykere av vannkopper jo eldre man blir. Store deler av klassen hans hadde vannkopper under fjordårets jul, og vi foreldre stusset på at han ikke ble smittet på det tidspunktet. Vi fant ut at vi kunne ta en blodprøve for å sjekke ut om han hadde hatt det eller ikke… og jammen viste det seg at guttungen hadde hatt vannkopper 😅. Tydeligvis en utrolig lett variant. Og vi foreldre mistenker at de to «utslettene» eldstemann hadde for mange år siden rett og slett må ha vært vannkopper. Kan tro niåringen ble glad.

    6. Får meg til å tenke på samtalen jeg hadde med min eldste (4) da vi oppdaget 4-5 prikker på ryggen hennes en kveld. Jeg spurte om hun hadde hørt om at noen hadde vannkopper i barnehagen.
      Hun (nikket bestemt): Ja, det har iallfall Anne!
      Jeg: Ah, okei, ja, men da er det sik…
      Hun: Hun har en grønn, tror jeg, men det er kanskje en flaske, egentlig.
      😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg