Dagens lille: Søppel-varsel

Det er jo ikke mange ukene siden jeg klaget på gjenvinningsstasjonen vår, da det viste seg at våre venner Nina og Stig måtte betale for å kaste eierløst avfall de hadde funnet i naturen.

For å gjøre opp for denne klagingen, tenkte jeg å tipse om noe som derimot fungerer veldig bra – nemlig appen “Min renovasjon”!

Nå vet jeg ikke hvordan søppel-ordningen fungerer ellers i landet, men her i Larvik har vi en rullering på tre uker: Restavfall, plast og papir – mens matavfall tømmes hver uke.

Og her er det lett å gå surr, foråsidetsånn. Var det plast i forrige uke? Eller var det restavfall? Er det papir som hentes etter restavfall, eller er det plast?

Sånn holdt jeg på fra uke til uke, helt til jeg endelig fikk tips om en app som kunne hjelpe. I “Min renovasjon” kan man nemlig sette på varsel, slik at man får beskjed til ønsket tid, om hvilket søppel som tømmes når:

Og dette har faktisk gjort livet mitt et hakk lettere! I appen kan man finne informasjon om gjenvinningsstasjonene, samt en smart sorteringsguide.

Men viktigst av alt er altså varslingen, der jeg hver onsdag kveld kl 18.00 får beskjed om hva som skal hentes neste morgen – dermed husker jeg for eksempel å sette ut plastsekken som vi har stående i boden.

Voila!

“Min renovasjon” er utviklet av Vesar, som er avfallsselskapet i Vestfold. Men kanskje andre fylker har en tilsvarende ordning? ☀️

/ God onsdag 🌸

8 kommentarer
    1. Genialt, sånn bortsett fra at den ikke fungerer 😂 krasjer jo så fort man prøver å skru på varsler🙊

      1. Min har fungert knirkefritt i over et år – inkludert flytting og bytte av adresse.. Det var rart, hvorfor er det sånne forskjeller mon tro? 🤔

      2. Har hatt appen lenge, og aldri opplevd at den krasjer.
        Kanskje det hjelper å slette den og så reinnstallere?

    2. her i ryfylke på vestlandet er det gratis på søppelplassen bortsett fra rivningsavfall,
      og det er gratis å sette eller hente i byttebua til ivar.
      vet ikke om noen app for tømming

    3. Så bra! Tatt i bruk promte 🙂 Tusen takk for tipset. Ble også overrasket over at det sto henting av hageavfall. Veldig flott!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg