Hurra for dansk barsel!

Det er snart et år siden det kokte rundt helseminister Bent Høie som ikke akkurat delte ekspertenes bekymringer for at nybakte mødre skal skrives ut av sykehuset bare timer etter fødselen.

Bakgrunnen var at det hadde blitt kjent at fødeavdelinger fortsetter å redusere liggetiden etter fødsel, og at den nye kvinneklinikken på Haukeland sykehus (som ferdigstilles i 2022), planlegger at 40% av kvinnene skal sendes hjem 6 – 8 timer etter fødsel – såkalte ambulante fødsler.

Undertegnede ikke akkurat klar for hjemreise 4 timer etter fødselen..

Jeg romlet greit på bloggen om denne galskapen i mars (les innlegget “Jeg ville ikke hjem”), og ble sammen med Line Victoria invitert til Stortinget for å snakke med Hadia Tajik om våre bekymringer (les “Hadia og jentene”)

Der fikk vi forklart hva vi mente, at barselavdelingen ikke er stedet man skal effektivisere driften og redusere sykehussenger, og at det er katastrofe hvordan sykehusene kutter liggedøgn, mens kommunene mangler beredskap til å ta i mot og følge opp mor og barn etter at de kommer hjem.

Det aller, aller verste, er jo at man allerede har sett en økt forekomst av “uheldige hendelser” som følge av kortere liggetid for barselkvinner i Norge.

Hos en kvinne som nettopp har født og reiser hjem altfor tidlig, er det vanskeligere å oppdage alvorlige blødninger etter fødsel, infeksjoner, høyt blodtrykk med rask sykdomsutvikling – og ikke minst depresjon.

Og er det den nybakte moren eller faren sitt ansvar etter tidlig hjemreise, dersom dehydrering, vektnedgang, gulsott, infeksjoner eller hjertefeil hos den nyfødte ikke oppdages? Hvem sitter egentlig med ansvaret når noe av dette oppstår i eget hjem – faresignaler som veldig sannsynlig hadde blitt plukket opp dersom man fortsatt var på sykehuset?

Hele denne debatten blåste liksom bare over på vårparten i fjor – og det har vært stille siden.

Derfor hoppet jeg i stolen da Pappa plutselig sendte meg en link til en sak i danske Politiken, som handlet om at i Danmark har regjeringen nå snudd!

For Danmark har nemlig lang erfaring med å sende nybakte mødre hjem 4 – 6 timer etter fødselen – altså det Norge har som mål. Men nå har den danske regjeringen gjort mer eller mindre helomvending.

Nå ønsker de å styrke barseltilbudet på sykehusene i stedet – og dette er en del av den danske regjeringens store helsereform som legges fram i disse dager.

Den danske “sundhetsministeren” Ellen Trane Nørby, uttaler at samtidig med at de ønsker å garantere to døgns liggetid på sykehus eller barselhotell, skal det forebygges fødselsdepresjoner og gjeninnleggelser kort tid etter fødselen, ved å sikre et trygt miljø slik at de nye foreldrene lettere får hverdagen til å fungere.

Dette må jo være et slags spikeren-i-kista-argument for utviklingen man ønsker i Norge – for det kan ikke bety annet enn at Danmark ikke er fornøyde med resultatene av ambulante fødsler.

Jeg håper våre politikere følger med fra sidelinjen og lærer av våre venner i sør! Absolutt alt tyder på at rask hjemreise etter fødsel ikke er fremtidens fødselsomsorg – slik Norge ønsker å tro.

Min lille nevø -trygg og god, og sendt hjem da han var klar ❤️

/ Hurra for det danske sundhedsvæsnet 👏🏼🌟

9 kommentarer
    1. Hadde gjerne blitt sendt hjem 8 timer etter fødsel på både nr. 1 og 2 ved SiV Tønsberg. Da hadde jeg slept og følt at jeg var i veien for de som jobba på barsel (ikke føden, der var de topp!) og å føle at jeg burde be om unnskyld om jeg hadde et spm.
      Men sånn ellers er jeg enig i det du skriver, assa 😉

    2. Er så enig i det du skriver, dessverre tror de som styrer landet vårt at de vet bedre enn alle andre som har prøvd, så det må jo testes ut her hjemme og skakkjøres først før vi kan konkludere med det samme som ‘alle de andre’ har funnet itt for lenge siden.. 🙄

    3. Jeg er av dem som ville hjem tidlig begge gangene. Med eldste ble jeg tvangsligget i tre dager… Var klar for å dra hjem samme dag. Og med han yngste ble jeg tvangsligget ett døgn. Var klar for å hjem 4 timer etter fødsel. Og jeg tenker. Hvorfor kunne jeg ikke det da? Og frigjøre plass til de som ønsker og trengte det mer enn meg ???

      1. Hvis du ble pålagt gjennom tvang flere liggedøgn på barsel, tenker jeg at det sikkert var gode grunner til det.

    4. Var på sykehuset 2,5 døgn etter fødsel, førstegangs. Var da ikke klar for å reise! Ammingen var ikke på plass, og jeg var utslitt… Denne gangen så blir jeg så lenge vi trenger det, samme hva de måtte si. Får de heller fysisk dra oss ut av barselhotellet.
      I Stavanger bygger de også nytt sykehus, som skal være uten barselhotell…. Glad jeg føder før det står ferdig!

    5. Det jeg synes er så fascinerende er at Erna Solberg pokker meg har gått ut og uttalt at det er ønskelig at vi i Norge skal få flere barn. Da skjønner jeg ikke helt at det å «sparke» en nybakt mor og hennes nyfødte barn ut fra sykehuset før de i det hele tatt har klart å hente seg inn etter det mest krevende et menneske kan gjøre skal hjelpe. Jeg hadde et ukomplisert svangerskap og en baby som nesten «sklei» ut, men jeg var uansett ikke klar for å reise hjem noen timer etterpå. Bare det å finne ut av den forbaska ammingen tok jo noen dager. Jeg hadde ikke klart å få det til hjemme alene! Men om noen er klare og trygge på å reise hjem så tidlig må de jo få lov til det. Alle har forskjellige behov. Hvis de ønsker at vi skal få flere barn må de legge til rette for det. Både helsemessig, trygghetsmessig og økonomisk. #Dagensutblåsning

    6. eg lå en uke etter eg fikk datteren min, eg ba om å få lov….mamma lå på en annen avdeling på samme sykehus og døde,mens eg fødte. Mine yngre søsken hjemme var forkjølet og eg var utslitt. Mamma fikk holde datteren min engang før hun gikk bort 10 dager etter datter min var født, altså 3 dager etter eg dro hjem….forferdelig og lettende samtidig, eg hadde ikkje ant hvordan eg sku vært mamma til en nyfldt baby, to andre barn og en mamma som var pleietrengende. Egentlig en ganske syk situasjon…Vi mistet mange venner i denne perioden da mange savnet mamma og folk ante ikkje hvordan de sku forholde seg til døden…men var ganske tøffe tak å sitte deg å være helt alene uten noen å spørre om noe -så den uken var a lifesaver for meg <3

    7. Det er ingenting som tyder på at myndighetene i Norge noensinne har brukt erfaringer fra andre land som grunnlag for beslutninger.

      Det er supert at du skriver om det. Kanskje noen med makt leder det.

    8. Hva med et tilbud til de som vil være lenge, og et tilbud til de som er klare for hjemreise etter kort tid? Det bør et land som Norge få til! Spesielt etter min andre fødsel skulle jeg gjerne reist hjem etter noen timer, og hvorfor skal jeg da «tvinges» til å oppta en plass i 48 timer hvis det går på bekostning av en kvinne som gjerne vil være lenger? Det ene utelukker ikke det andre tenker jeg, jeg har såpass tiltro til det norske helsevesenet at jeg ikke tror de vil hive ut en utslitt førstegangsfødende etter altfor kort tid.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg