Julekake-oppdatering 💔

I flere dager har teksten min om jakten pÄ julekaka svirret rundt pÄ internettet. Og jeg mÄ bare ta av meg hatten: For et engasjement!

Denne nydelige krydderkaka som ble med hjem fra et julemarked, som jeg ble helt opphengt i Ă„ finne oppskriften pĂ„ – har blitt diskutert, kommentert og delt pĂ„ ulike facebook-grupper – og kommentarfeltene bugner over at forslag pĂ„ ulike kake-oppskrifter som kan ligne.

Men til tross for alle de gode forslagene, har jeg fortsatt ikke klart Ä finne den riktige oppskriften. Og nÄ tror jeg at jeg har funnet ut hvorfor..

For et par dager siden fikk jeg en melding i innboksen, fra ei som lurte pÄ om kaka ble kjÞpt pÄ det lille julemarkedet i Brunlanes. Det kunne jeg bekrefte, og vedkommende skrev da at hun visste hvem som hadde laget den.

Jeg begynte Ä bite negler i spenning allerede her, og hoppet i stolen da hun skrev at hun skulle ta kontakt med kakebakeren. SÄ nÊre en lÞsning pÄ det lille fÞrjulsmysteriet hadde vi aldri vÊrt fÞr!

Skulle jeg endelig fĂ„ vite hvem som stod bak den mystiske “Stavernskaka”? Og ikke minst: Skulle jeg kanskje fĂ„ gleden av Ă„ dele oppskriften videre, til alle julekake-elskere der ute?

Men svaret som ventet, var kanskje ikke sÄ overraskende.. For denne julekaka viser seg Ä vÊre en godt bevart hemmelighet, og oppskriften ville ikke kakebakeren dele med noen.

Selv om jeg selvsagt syns det er veldig, veldig trist – kan jeg jo ikke si annet enn at det jo er litt forstĂ„elig ogsĂ„. For er det ikke det man sier da, at de aller beste oppskriftene er de som gĂ„r i arv og ikke deles med hvermannsen? 😉

SĂ„ da gjenstĂ„r bare Ă„ komme med en liten oppfordring: Skulle det dukke opp noen biter av “Stavernskaka” pĂ„ et marked nĂŠr deg, ja, da vet du hva du har Ă„ gjĂžre 😘

/ Stavernskaka ❀

11 kommentarer
    1. Du fĂ„r teste en eller flere av forslagene du har fĂ„tt, prĂžve forskjellige ting for Ă„ tilpasse den slik du vil ha den og lage din egne hemmelige oppskrift 😄

    2. SkjĂžnner ikke tanken! Hvis man deler en god oppskrift, sĂ„ fĂ„r man kanskje gleden av Ă„ smake den oftere selv ogsĂ„ da 👍 Det mĂ„ jo vĂŠre vinn vinn.

    3. Aj aj, Caramba! som den sukkertanna jeg er skulle jeg gjerne prþvd denne kaka 🙂
      Respekterer at noen Ăžnsker Ă„ holde den for seg selv, selv om jeg er oppvokst med en helt annen mentalitet rundt dette med oppskrifter og deling av tradisjoner hjemmefra. Satser pĂ„ at den dukker opp pĂ„ et julemarked nĂŠrt TromsĂž 😉

      1. Skal aldri si aldri nĂ„ som den har blitt diskutert sĂ„pass heftig! Haha, dukker den opp i TromsĂž mĂ„ du love Ă„ sende meg en melding 😂

    4. HĂŠĂŠ? 😂 En god ting blir vel bedre av Ă„ deles, har jeg lĂŠrt. Og hvilken glede har egentlig avsender av Ă„ ha den for seg selv? 🧐 SĂŠrt, ass! SĂ„ dĂŠvver kakebakeren og vips sĂ„ er kaka i det blĂ„? đŸ€Ł I min familie deler vi, men idet oppskriften gĂ„r videre kalles den «Kristins» ostekake – litt for Ă„ ĂŠre den som har startet Ă„ bake den, kanskje? Mye bedre det, synes jeg da 😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg