Kontor VS Hjemmekontor

For mange er det nå hjemmekontor-tilstander, og er du kanskje en av dem som gjerne skulle hatt det?

Som kanskje er ørlite grann misunnelig på alle dem som kan sitte på Teams med flekkete joggebukse og småfett hår?

Vel…

Jeg har jo jobbet hjemmefra i en årrekke, og nå som jeg endelig har fått meg “vanlig” jobb med kollegaer og felles-lunsj og alt det der, kan jeg sammenligne de to tilværelsene basert på mange års erfaring.

Og her er mine grunner til at jeg håper jeg er ferdig med hjemmekontor for godt 😍 🙌🏽

 

1. Hjemmefra

Man skal definitivt ikke undervurdere det å være hjemmefra! Jeg var i ferd med å gå på veggen det siste halvåret med hjemmekontor: Se de samme veggene, se det samme rotet, kjenne på den samme stillheten. Nå kommer jeg isteden hjem fra jobb og ser huset mitt med nye øyne. Det føles bra!

Nå kommer vi hjem fra jobb og sier ting som: Denne veggen må vi fikse til helgen! 😅


2. Doven-lat

Dette uttrykket er mormor sitt, hun og bestefar brukte det stadig ❤️  Man blir doven-lat når man føler seg sliten og tiltaksløs, selv om man ikke har gjort stort. Med hjemmekontor sitter man mye på rumpa, og rett som det er føler man seg både trøtt og sliten selv om energiforbruket har vært lavt. Ganske sprøtt – men helt reelt!

3. Fri etter jobb

Denne følelsen er nok det jeg har savnet mest de siste fem årene. Blogging virker som verdens mest slække jobb, men sannheten er jo at hodet aldri tar helt fri. Det er som å være i konstant eksamensmodus. Utmattende på en veldig rar måte – men følelsen av å gå fysisk fra jobb og være ferdig fram til neste dag er veldig, veldig undervurdert!

4. Lunsj-pause

Å spise lunsj sammen med noen – halleluja! Det er trivelig, det! Snakke om løst og fast, latter og fjas – et lite pauserom mellom to arbeidsøkter. For meg er dette hverdagsmagi ✨

5. Humørspredere

Jeg hadde helt glemt hvordan det er å få påfyll av energi og positive vibber av kollegaer! Når man sitter alene på hjemmekontor har man ikke input som dette i det hele tatt, og jeg koser meg nå med glade folk på jobb. Har jeg bekymringer glemmer jeg det store deler av dagen, og det er deilig for hodet!

6. Treffe folk

Å være sosial har jeg savnet veldig, og dette liker jeg godt med å jobbe på tannlegekontor. Mange pasienter er innom i løpet av en dag, og man får den lille small talk’en, samtidig som man ser mange nye fjes hver dag.

7. Historier

Jeg har taushetsplikt med tanke på alt som skjer på jobben, men bare ved å dra ut av huset, skjer det jo ting hver dag som man kan snakke om rundt middagsbordet. Som for eksempel idioter i trafikken til og fra jobb, eller røverhistoriene til en kollega. En gang leste jeg at det å fortelle partneren om ting som har skjedd i løpet av dagen, er en viktig del av et forhold. Så langt stemmer det bra!

8. Meningsfullt maskineri

Å være del av et maskineri som går rundt, føles rett og slett veldig givende! Det gir liksom dagen mening å føle at man utretter noe i fellesskap med andre. At man er til nytte, rett og slett.

9. Ny kunnskap

Selv om jeg merker at det er mange år siden hjernen min tok inn ny kunnskap, er det helt fantastisk å lære nye ting. Det er rart å tenke på at jeg aldri har brydd meg om tenner, annet enn en deilig tanntråd-avhengighet i 22 år. Og se på meg nå: Jeg elsker andres tenner! 😂  Hver dag fascineres jeg av tannlegenes kunnskap, og hvordan de tryller bort hull og vet hvordan de behandler alskens plager. Respekt!

10. Egentid i bilen

Jeg stortrives med kjøretur til og fra jobb. Høre litt på radio eller podcast, sette på en spilleliste på Spotify – og bare følge trafikken mens man sipper til varm kaffe og nyter vinterlandskapet. Hjemturen er nesten best, når hodet får landet etter en hektisk dag. Så er man klar for å si hei til to- og firbente som venter hjemme ❤️

Så neste gang du misunner en som har hjemmekontor hele uka, tenk litt på alt vedkommende går glipp av, da ツ

Jeg er i alle fall sjeleglad for at jeg har vært så heldig å ha fått meg en jobb som motvirker doven-lathet og historieløse hverdager 😍

/ God ny uke!

Les også: Do-rutiner og kaffe på jakka

16 kommentarer
    1. Er kronisk syk og hjemmeværende på 5 året, og jeg må bare si at jeg savner å kunne gå på jobb! Spesielt etter å ha lest dette! Det er noe med det å høre til, en sykt deilig følelse. Også får man litt frisk pust hver dag🤩

      1. Sender deg en klem – jeg har vært i dine sko. Ingen som ikke har opplevd det selv kan forstå hvor tøft det er å være så syk at man ikke kan jobbe. Håper du har gode dager ❤

    2. Haha, dette innlegget var litt «in your face» til alle vi som normalt sett har en jobb å gå til, men som nå har sitti på hjemmekontor nesten hver dag siden mars 😅

      1. Haha, huff – ja timingen var dårlig! Innlegget ble skrevet med alle de misunnelige meldingene jeg har fått de siste årene i bakhodet, som jeg ønsker skal forstå at blogglivet ikke er noe å misunne 😅 (Men unnskyld uansett, jeg vet hvor heldig jeg er som har en jobb å gå til i disse dager, takknemlig for det hver dag ❤)

    3. Godt å høre at du trives og har det bra 😊 Takk for et flott innlegg som fikk meg til å drømme meg litt bort til en tid etter hjemmekontor! Godt å bli minnet på at det er en verden der ute fortsatt, og faktisk kjenne på at man gleder seg til kontorene åpner. Så kommer jeg sikkert til å savne hjemmekontoret også, men alt i alt helt enig i at det er nydelig å være ute i verden! Kos deg på kontoret så kommer vi andre etter 😊

    4. Hei og grattis med jobb! 🙂

      Men noe helt annet; Har Peter helt sluttet å blogge? Er det bare å la være å stikke innom bloggen hans i ny og né i håp om at det er noe nytt der?

    5. Så fantastisk inspirerende å lese! Kjenner meg takknemlig for å ha en jobb å gå til, og det er fint å bli påminnet hvor heldig man er. Takk!

    6. Og jeg gikk i motsatt retning i høst fra hektisk jobb i helsevesenet til jobb som endte med hjemmekontor. Jeg ELSKER den nye tilværelsen med den fleksibiliteten den gir. Så da kan man kanskje konkludere med at alt har sin sjarm, og alt til sin tid. Det viktigste er tross alt at en finner mening og glede i arbeidsoppgavene. Savner jeg kollega kobler jeg opp teams 😅

      1. Veldig bra at du likte forandringen – ingenting er bedre enn det! På femte året var jeg veldig forsynt – men kanskje en kombinasjon er drømmen? Litt hjemmekontor og litt hektisk jobbhverdag 😍

    7. Dette var godt å lese, nærmer meg ett års sykmelding, var arbeidsledig fra før og må finne ut av veien videre. En liten påminnelse om hva jeg også liker med å jobbe, og et håp om at jeg også kanskje kan finne noe som passer for meg! Takk og klem!

      1. Lykke til med veien videre! Føler jo på mange måter jeg er et bevis på at veien kan bli til mens man går, for bare tre måneder siden var jeg fast bestemt på å søke på sykepleierstudier – noe jeg nå innser ikke var riktig likevel. Jeg er tilhenger av “trust the process” – krysser fingrene for at du også finner din riktige hylle her i verden! Tvi tvi, det kommer til å falle på plass til slutt 😉 👍🏼

    8. Som kronisk syk savner jeg nettopp flere av tingene du ramser opp. Møte mennesker, prate, koble av i bilen på vei til/fra, se andre vegger i løpet av dagen osv. Vi hadde en lengre innleggelse med barn for en tid tilbake. På flere vis savner jeg det, nettopp fordi vi da pratet med mange gjennom en dag, vi var flere foreldre i samme situasjon, spiste mat sammen gjennom dagen og da fikk et lite avbrekk i felleskap. Det er undervurdert. Foreldrene mine hadde hjemmekontor i fjor vår og vil helst ikke ha det igjen, fordi det var lite sosialt og skillet mellom jobb og fritid ble så lite, når de var avhengig av å rigge seg til med flere dataskjermer hver.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg