Sprøstekt løk – en statshemmelighet?

Jeg kan nesten ikke tro hvilket engasjement innlegget mitt om sprøstekt løk skapte! Det nådde ut til nesten 130.000 på Facebook og kommentarene strømmet inn.

Det var åpenbart ikke bare jeg som hadde grublet på dette – for det er jo sjeldent at Google ikke kan gi svar i disse dager! Så hva i all verden står egentlig “PS” for?

I dag tok saken en ganske uventet vending..

Forslagene har vært mange, men lenge mente flesteparten at PS måtte stå for noe så enkelt som “Pølse-Strø”. Så begynte teorien om “Post Scriptum” (som betyr “tillegg”) å få fotfeste, og at det også vil forklare hvorfor det ikke foreligger noen forklaring på pakken – fordi de fleste er kjent med bruken av “P.S” fra før.

Men så begynte plutselig en annen teori å spre seg, nemlig at løsningen er “Progress Snacks” – fordi “Progress” var navnet på fabrikken i Aurskog som i sin tid startet produksjonen av sprøstekt løk. Og det høres jo ganske sannsynlig ut, selv om det er litt merkelig at ikke Google gir noen treff på denne teorien heller.

Men mysteriet stopper altså ikke her, for i dag morges tok saken en ganske uventet vri.

Før helgen sendte jeg som kjent en mail til Orkla, som nå står som produsent. I henvendelsen skrev jeg enkelt og greit at vi var en liten gjeng som hadde begynt å fundere på hva bokstavene “PS” på pakka med sprøstekt løk står for, og om noen i Orkla kunne gi oss svaret? Jeg la også med en link til blogginnlegget, og henviste til alle de gode og morsomme forslagene jeg hadde fått inn.

I dag morges plinget svaret inn på mail – og jeg må innrømme at jeg var superspent da jeg åpnet den. Endelig skulle alle vi PS-grublere få tilbake nattesøvnen! (Ironi 🙈😋)

Men…?

 

At det var..? Okei, nå har jeg plutselig veldig mange flere spørsmål!

Hvorfor har forbrukerkonsulenten (som jeg har valgt å skjule navnet til) sendt meg et copy-paste standardsvar? Jeg spurte jo på ingen måte om resepten, faktisk var jeg ikke i nærheten av å skrive noe som kunne misforstås.

Betyr dette at “PS” er hemmelighetsstemplet?

Har det muligens gått ut et intern-notat på Orkla-huset om at alle henvendelser av denne typen skal besvares og avfeies på lik linje som over?

Ble “PS” plassert på pakka da den så dagens lys på 70-tallet som en gimmik for å skape en snakkis?

Eller er det rett og slett bare den stakkars forbrukerkonsulenten i Orkla som har hatt en litt røff start på ny uke, og har blingset på henvendelsen min?

Kanskje to henvendelser ble byttet om før forbrukerkonsulenten rakk å få sin første kaffekopp – og at Ola fra Lørenskog som lurte på om han kunne få oppskriften på sprøstekt løk, nå klør seg i hodet over at han fikk svaret på hva PS står for i retur?

Er sprøstekt løk rett og slett en statshemmelighet?

Ikke vet jeg, men en potensielt dårlig dag på jobb i Orkla skal ikke stoppe oss andre fra å komme til bunns i denne saken 😆

/ To be continued, again! ✌🏼

OPPDATERING! Mysteriet er løst: “Den sprøstekte forklaringen” ☀️

52 kommentarer
      1. Skriv en ny mail å skriv ag du ikke ønsker resepten bare å finne ut hva ps står for.. Avsender må jo ha misforstått..

    1. Tror faktisk jeg har hørt resept og ps i samme setning om sprøstekt løk før et sted. At PS faktisk står for noe i oppskriften de bruker 🙈

    2. Jeg tror rett og slett PS er et merke/en merkevare. Mener det fantes flere PS produkter før i tida. Hilsen gæmlis som har opplevd 70 tallet.

    3. Siden PS står sammen med «aromatett» tenker jeg at det har med emballasje og gjøre. PS står i den sammenheng for PolyStyren, som oftest er brukt til isopor, men også brukes til engangsbestikk og forpakninger.

      1. Men hæ? Dette blir jo bare verre og verre 😂🙈 Sætre AS? Hva har skjedd med logoens farger? Hvorfor tok det 2 år å få på plass en registrering fra søknaden ble levert..? Og sist, men aaaaabsolutt ikke minst: Hva står PS for!! 😂 (Men tusen takk for link, jeg visste ikke patentstyret hadde en sånn oversikt liggende ute 👏🏼)

        1. som det står der er PS endingen i chiPS<—
          kornchiPS<—-

          mest sannsynlig ble produktets oppskrift solgt tidligere under da PS – endingen i chiPS dårlig oppfinnsomhet. Kravet i oppskriftens salg var vel at den skulle selges med PS på produktet.

    4. Tipper det står for Postskriptum. PS husk sprøstekt løk. Sprøstekt løk er jo det lille tillegget som gjør at pølsa når nye høyder, liksom. Blir ikke det samme om man har glemt sprøstekt løk.

    5. Jeg husker faren min alltid måtte ha PS peanøtter når jeg var mindre, så mulig PS ikke har noe med løk å gjøre i det hele tatt?

    6. Det står for Progress Snacks. Kilde: Aftenposten 29. januar 1986 (les i Aftenposten arkivet om man har tilgang).

      1. Det må det være 😀 Min mor jobbet med progress snack i 80 årene på Aurskog. Jeg var med som liten under oroduksjonen.

    7. Aaargh. Hvorfor sniker det svenske ordet resept seg inn? Det heter oppskrift på norsk. Resept er noe du leverer på apoteket. Venter ellers spent på fortsettelsen av mysteriet. Ikke gi opp.

      1. Lurte på om noen kom til å kommentere det faktisk – for du har selvfølgelig helt rett 😉 Mulig kundebehandleren har svenske aner – vi får la tvilen komme vedkommende til gode 👍🏼

      2. Man lærer faktisk i hei kunnskapen på ungdomsskolen at det heter resept på norsk også. Dette er fordi det er en oppskrift som når ut til mange. I en kokebok er oppskriftene resepter, mens i mor gode gamle bok er oppskriftene oppskrifter.

      3. resept kan bety begge deler. Både en anvisning fra lege og oppskrift.
        Men en resept inneholder gjerne ikke mengde eller fremgangsmåte

    8. Regner med det er et standardsvar.

      Sånn innstilling i e-mail “send dette svaret til alle utenom kontaktlisten”

    9. Hei!

      Det er nok dessverre så kjedelig at Progress Snacks-logoen har blitt hengende ved løken, siden den så dagens lys på 70-tallet! Faren min framstilte den, først i Oslo – så på Aurskog… Han ødela helsa si, for den også! Det var ikke samme krav til arbeidsmiljø og ventilasjon, den gangen… Og alle i Aurskog kjenner Progress-lukta, som henger over Kompveien, den dag i dag! Progress produserte Popcorn, Pottifar, Maisitos, Nibb-it, Peanøtter og Natvigs Krydderblanding mm… Jeg hadde selv sommerjobb der i mange år!

    10. Jeg er gsnske sikker på at det er et tidliger merkenavn, til firmaet på Aurskog. De hadde også produktet Nibb-it
      Snacksringer med forskjellige smaker.

    11. Fra en artikkel om Foodman (tidligere Progress Snacks) i Romerikes Blad…

      “I 1985 ble Progress Snacks kjøpt av amerikanske Nabisco Brands, via det store konsernets avdeling i Danmark.

      Etter tre år på amerikanske hender, ble fabrikken solgt på ny i 1988, da til et dansk selskap. Seks måneder etterpå ble Progress Snacks solgt nok engang – til Nora industrier, som blant annet eide en chipsfabrikk i Danmark på den tida.

      I 1991 fusjonerte Nora og Orkla”

      Foodman produserer fortsatt sprøstekt løk – ref deres nettsider: http://www.foodman.no/l%c3%b8kprodukter

      Med andre ord har Orkla (etter all beviselig sannsynlighet) beholdt logoen til Progress Snacks som de kjøpte i 88. (Som nevnt tidligere i andre kommentarer).

      Viser også til denne saken fra Adressa hvor både FoodMan og Stabburet (PS Løk) tilbakekaller sprøstekt løk pga spor av nøtter. Samme problem, samme tid – samme produsent.
      https://www.adressa.no/forbruker/article6726591.ece

      Case closed 🤷

    12. Jepp, det kommer fra Progress Snacks AS, som produserte snacks, peanøtter og løk i Aurskog, senere solgt til den danske kjeks-produsenten Oxford som tilhørte det amerikanske selskapet Nabico.

    13. Hei snakket nettop med min stefar om dette og han mener at det også står for progress snacks fordi dette sto på orginal pakkingen og det var de som produserte det

      1. Helt riktig 😀 Jeg var med i produksjonen som liten, da min mor jobbet på Progress snack fabrikk. Luktet løk av meg i evigheter etterpå 😅

    14. Jeg gjetter på at du har fått dette standardsvaret fordi konsulenten som har svart deg ikke skjønner norsk, enten fordi det er outsourcet eller fordi det er en bot. Jeg tror dette fordi på norsk så heter det oppskrift, ikke resept. Ser ut som svaret har gått gjennom Google Translate eller lignende. Hadde henvendt meg til Orkla på Face eller Insta

    15. Jeg tror at PS er regjeringens måte å kontrollere befolkningen på. Vi er alle hekta på å ha PS på pølsa, ingrediensene er hemmeligstempla og vi trykker nedpå uten å spørre flere spørsmål.
      Leve bevegelsen for rå løk!

    16. Hei! Det ser ut som at det faktisk er en del av produktinnholdet og derfor “hemmelig”. Denne forskningsboken (les side 50)

      https://books.google.no/books?id=bF42FkEDck0C&pg=PA50&lpg=PA50&dq=ps+aroma&source=bl&ots=XwaTuFGH8_&sig=ACfU3U3YFSY2kCdRfmLgO4LnJTFS41sy3Q&hl=no&sa=X&ved=2ahUKEwjh9K6I1J3pAhUQxosKHelJBpYQ6AEwBnoECAUQAQ#v=onepage&q=ps%20aroma&f=false

      Vil kunne gi deg svar. PS aroma er en måte å pakke inn mat på for å kunne gi mat bedre holdbarhet, beholde smak osv

    17. PS e vel samma som mange andre produkter har og meine d ska betyr typ copyright , at andre ikke kan kopiere samme produkt med samme ingrediens liste uten at d kan ha konsekvenser ifa rettslig pågang ? Eller ?

    18. Hei, har akkurat reflektert over det samme. Så på kvitteringen sist jeg kjøpte denne. Der står det: “sprøstekt løk progress” Jeg tenkte at det kanskje er første og siste bokstav i progress?
      Morsom utvikling i etterforskningen din 🙂

    19. Det må det være 😀 Min mor jobbet med progress snack i 80 årene på Aurskog. Jeg var med som liten under produksjonen.

    20. PS er forkortelsen for Progress Snacks som før Orkla produserte løken..Gunnhild vet det 👍😉

    21. Men kurerer Ali kaffe egentlig gruff? Hva er gruff..i disse tider drikker jeg bare stillestående vann fra små sølepytter og spiser mose. Kan noen komme å hjelpe meg, står i skogen. På forhånd takk. Men hvis du har gruff eller tegn til covid så hold deg langt borte. Mose smaker litt jord faktisk..merkelig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg