Ukas raskeste middag: Pølse-lapskaus

Først av alt må jeg bare få takke for alle supre innspill i kommentarfeltet da jeg ba om middagstips! Jeg håper flere kan bruke det som inspirasjon dersom man trenger nye retter i middags-loopen, eller bare ønsker å finne retter som passer å lage i en hektisk hverdag.

Det beste tipset jeg fikk, var å droppe middagen før fritidsaktiviteter. Det er jo selvfølgelig smartere å gi barna noe enkelt isteden, og heller ta middagen til kvelds!

Jeg kommer også til å fortsette å prioritere større retter den ene dagen i uka ingen skal kjøres og hentes – sånn at jeg kan varme opp rester dagen etter. Rester er gull 😊

Men jeg tror jeg har funnet den aller enkleste retten man kan lage dersom tidsklemma er skikkelig krevende – det er latterlig enkelt, næringsrikt, billig, og kjapt å lage:

Pølse-lapskaus!

Grunnen til at det går så fort, er selvsagt at man kjøper ferdig lapskaus-blanding fra frysedisken 😉

Kok opp vann tilsatt buljong, ha i lapskausblandingen – og pølsebiter mot slutten. Voila – middagen er ferdig!

Denne retten smaker også godt med kjøttdeig istedenfor pølser – stek kjøttdeigen før du har den i gryta. (Ryktene skal ha det til at denne varianten kalles “Bestefar-lapskaus” fordi den også er egnet for bestefedre uten tenner 🙈)

I dag er det aktivitetsfri dag i heimen, og siden jeg tilfeldigvis så at det var nygrillet kylling på tilbud på Meny i dag – blir det “Muttern’s fugl i fløte” på menyen. Denne holder til middag både i dag og i morgen for oss fire – og serveres med salat inntil. Anbefales å teste ut, den også ❤️

/ God ny uke – med eller uten middagskrise 😉

12 kommentarer
    1. Vi bruker kyllingkjøttdeig i kjappis lapskausen vår. Ferdig lapskausblanding, kjøttdeig og buljong. Noe av det beste unga mine får. Så jeg MÅ alltid lage nok så de får til kveldsmat også 🤣

    2. Bruker å spe ut kjøttdeig med diverse krydder og lage kjøttboller som jeg hiver oppi krafta samme med lapskaus. Blir kjlttbollesuope

    3. Vi lager også denne lapskausen, men bruker ofte Bogskinke (fra hermetikkboks). Det er kjempegodt, og en lettvint variasjonsmulighet. 🙂

    4. Anbefaler å bruke røkte middagspølser. Jeg pleier å stampe grønnsakene litt etter de er kokt møre. Da får du en fyldigere lapskaus. Så hiver du pølsebitene oppi. Paprika pulver og litt muskat er og godt å ha i.

    5. Lapskausblanding er genialt i hverdagen! Jeg bruker den både til å lage, som du pølselapskaus, men også fiskesuppe. Vann, buljongterning, fløte, krydder og fisk. Fiskesuppe på ti minutter.

    6. Du, jeg testa mutterns fugl i fløte nå, men tok frosne grønnsaker i, så droppet jeg salaten, funka så bra, veldig godt, takk 👏👏

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg