Ut med julen, inn med løken

Julen er ryddet ut av huset, håndverkerne er tilbake på plass med hammer og spiker, basiluskene har gått på rundgang hos de minste hele julen gjennom – og akkurat da freden senket seg et sted mellom frokost og lunsj på lille-nyttårsaften, begynte mor å hutre, før en kjip kribling i lungene kom smygende.

Så nå sitter jeg her da, superklar for å ta fatt på et nytt år – forfrossen og groggy i formen, med sånne deilige hostekuler som virkelig får kroppen til å våkne (og som igjen minner meg på at knipeøvelsene dessverre ble nedprioritert i 2018 også).

Men et skikkelig lyspunkt oppi det hele, er at løken fungerer! Og siden jeg regner med jeg ikke er alene om å ha kriblende lunger akkurat nå, må jeg bare få minne om det fantastiske løktrikset – som virkelig redder både netter og nattesøvn når den forferdelige tørrhosten har inntatt husstanden.

Kort fortalt: Del en gul løk i to (og deretter i mindre biter dersom du ønsker skikkelig effekt). Legg i en skål på soverommet, ha så lite utlufting som mulig (gjerne ingen utlufting i det hele tatt) – og la løken gjøre jobben!

Løktrikset stilner altså tørrhosten om natten, og mindre hoste fører til raskere bedring. Jeg kan garantere at det kommer til å lukte som en skikkelig kebab-sjappe i rommet, men det er altså meningen シ

I dag morges våknet jeg med nesa nesten oppi løkskåla på nattbordet, og jeg hadde ikke vært våken en eneste gang siden jeg la meg i går kveld. Det ska’kke værra muli’!

Så nå skal jeg tusle til sengs med varmeflaske og løkskål, og satse på at en ny natt med løkens egenskaper gjør susen.

Hoster du selv akkurat nå, eller har noen rundt deg som er syke – fortell dem om løktrikset sånn at flere sjuklinger som trenger søvnen sin, faktisk får den シ

Og godt nytt, folkens! Måtte 2019 bli året vi ønsker oss 🌟

/ Les mer om hvorfor løktrikset virker her.

8 kommentarer
    1. Tusen takk for innlegget ditt i dag. Jeg har lest det tidligere bloggen din, men var usikker på om det var mot tørrhoste eller slimhoste.
      I dag skal jeg kjøpe løk! 😁

    2. Jeg har hørt om skåler med løk som behandling tidligere, men er usikker på når dette skal blitt brukt.
      Det skal muligens blitt benyttet tidlig på 1900 tallet, men som sagt er jeg usikker på tidspunktet. Jeg hørte historien av min far som var født i 1920. og en nabo som var omtrent like gammel.
      Jeg er av den mening av at de fortalte en sann historie, slik at bruken av løk skåler har røtter i tidligere tider.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg