Verdens beste gulrotkake!

Det er lørdag kveld, det er 16 mai – hvorfor ikke blogge litt før leggetid der jeg vanligvis stress-stryker bunadskjorta og prepper ungenes 17.mai-antrekk akkurat nå 😅

I morgen skal vi nemlig feire nasjonaldagen på hytta, og der passer det best med klær man kan traske i skogen i – eller tusle i langs strandkanten. Altså ingen bunad i år, hvilket selvsagt er litt trist (men litt deilig også 😉).

Men over til noe langt viktigere: I dag har vi feiret bursdagen min med litt familie på besøk, foreldre, svigers og min søster med mann og barn – og jeg blir faktisk nødt til å tipse om tidenes kakeoppskrift. Store ord, men jeg lover at dette er bra saker.

For i år bestemte jeg meg for at jeg ville lage gulrotkake, og tok et raskt sveip på google for å se om jeg fant en fristende oppskrift.

Et av treffene var en oppskrift av Kokkejævel, du vet han bloggeren som jeg liker å igle meg innpå (referansehumor 😋) – og jeg ble litt nysgjerrig fordi han hadde skrevet: “Dette er den beste, mest saftige gulrotkaka du noensinne har smakt.”

Altså, ja takk.

Så i går fulgte jeg oppskriften hans til punkt og prikke mens jeg bakte kake sammen med ungene. Med skyhøye forventninger. Men da kaka hadde stekt i 50 minutter på 160 grader og fortsatt var røre-rå (er det et ord?) i midten, fikk jeg panikk. Så jeg lot den stå i 10 minutter til. Fortsatt røre-rå. 10 minutter til. Ai ai. Så 10 til. Fortsatt ikke ferdig! Hva gjør man da? Ringer mamma.

Og mamma vet jo alltid råd, hun ba meg steke den litt til – og jaggu var pinnen fin og ren da jeg stakk kaka i midten noen minutter senere.

Men kunne resultatet bli bra når jeg hadde stekt den så veldig lenge over tiden? Jeg måtte bare la det stå til, så jeg avkjølte kaka litt, pakket den inn i plast etter anvisninger fra Kokkejævær’n sjæl – og la den i kjøleskapet så fort den var kald.

I dag var det klart for innspurten og ostekremen:

Tydelige indikasjoner på at kaka er godt stekt i kantene 🙈😂

 

Litt usikker på kombinasjonen “pynt” og “gulrot” – men det viktigste er strålende hjelp på kjøkkenet ❤️

 

Tadaaa!

 

Ostekremen skjulte jo alle spor av overstekt kake, og jeg var vanvittig spent da jeg skulle kutte det første kakestykket. Men halleluja – den så helt perfekt ut, til og med i midten!

Og smaken? H o l y. D j i s e s.

Det er jo ikke lov å si at en kake man har bakt selv er den beste kaken i sitt slag man noensinne har smakt, så jeg siterer heller min mor: – “Denne kaka er den beste gulrotkaka jeg har smakt. Og jeg liker egentlig ikke kaker engang.”

Så ja. Værsågod – her finner du oppskriften, og jeg signerer ordene til Kokkejævel: Dette er den beste og mest saftige gulrotkaka du noensinne har smakt 😍

/ Og husk: Skulle den bli røre-rå i midten etter 50 minutter, er det bare å la den stå inne ganske mye lenger. Gikk så fint så 🙌🏽

6 kommentarer
    1. Gulrotkake må jo bare være noe av det aller beste som finnes!! Men den gulrotkake der mangler det samme som nesten alle andre, og det er nemlig det lille ekstra i gulrotkremen….. Oppdaget det ved en tilfeldighet en gang vi ikke hadde noe annet i hus, og vi har aldri gått tilbake. Trikset er å bruke snøfrisk i kremen, istedet for naturell ost ost osv. Wow. Alle andre gulrotkaker smaker bare ‘meh’ i forhold (synes nå vi ihvertfall) 😁

    2. Må bare spørre ,er det samme kokkejævel bloggeren du fant oppskriften til ,som kekkejævel som kommenterte frekt i kommentarfeltet ditt om strikke genseren ?😂🙊🇳🇴🇳🇴

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg