Svar på spørsmålsrunde

I forrige blogginnlegg kom jeg med følgende oppfordring:

Og nå er det på tide med noen svar! Tusen takk til alle som skrev inn sitt bidrag – for ordens skyld må jeg nevne at alt som har kommet i innboksen, vil bli besvart i spørsmåls-episoden av podcasten vår, Gjesterommet ⭐️ Ellers ville dette innlegget blitt dobbelt så langt!

Here we go ✨

 

Hvordan får man de søte små ut av magen? Jeg er 3 dager på overtid, og føler meg sprekkferdig 😫

Denne runden starter bra – allerede her kommer jeg til kort 🙈 Jeg har jo hørt om forskjellige tips som skal fungere for å sette i gang en fødsel, som å hoppe på trampoline, gå i trapper eller spise sterk mat – men jeg aner ikke om det faktisk hjelper! Nå er det noen dager siden du sendte meg spørsmålet – kanskje har det skjedd noe nå.. Gi gjerne en liten oppdatering i kommentarfeltet hvis du har mulighet 😍

Er du og Peter enige om kostholdet i heimen? Brus er absolutt ikke bra for noen, men jeg er av den typen «alt med måte».

Ja, vi er overraskende enige, heldigvis! Og det gjør jo ting litt enklere når man har to barn sammen også.

Er du og Peter aldri på kjærestetur og drikker dere litt småfulle og bare lar kjærligheten blomstre?

Det skjer ikke spesielt ofte, derfor er det viktig å gjøre det man kan for at kjærligheten blomstrer i hverdagen! Og det syns jeg er fint av (minst) to grunner: For det første sitter vi ikke med følelsen av at vi “må” reise bort for å prioritere hverandre, for det andre gjør det at hverdagene blir ekstra fine når de jevnt over inneholder hverdagsromantikk 😉

Hva er du utdannet som?

Jeg vet ikke hva jeg skal bli enda! Så utdanningen min venter – og jeg gleder meg til å bli voksen student 😍

Er du fornøyd med livet?

Veldig! Livet i tjueårene ble absolutt ikke som jeg hadde sett for meg, og jeg er stolt over å ha kommet meg gjennom utfordringene jeg har hatt på veien. Det har formet meg som person, og jeg føler meg skikkelig heldig som i dag er gift med en herlig mann som jeg attpåtil har fått verdens fineste barn med 💜💙

Ett meget dypt spørsmål: Hva er din mening med livet? Håper på ett svar som ikke er barna dine, for det sier seg selv nesten når man har fått barn!

Min oppfatning er at meningen med livet, er at vi skal dø. Litt dramatisk kanskje, men jeg syns den tanken setter alt i perspektiv! Jeg tenker at vi blir tvunget til å leve litt ekstra dersom vi husker at livet er her og nå.

Hvilken karakter liker du best i Harry Potter?

Jeg må innrømme at jeg aldri ble helt bitt av Harry Potter-basillen.. Så den første filmen på kino, men det jeg husker best fra den, er at mamma sovnet i setet ved siden av meg 😂

Hva er favoritt hverdagsmaten?

Super-tallerkenen “Litt forskjellig”! (Se bilde av den her)

Hvor går din grense ved utroskap? Har du og Petter snakket noe om dette, og har en felles forståelse?

Ja, det har vi snakket om – og heldigvis er vi enige. Flørting og klining er å tråkke greit over grensa, og mikro-utroskap er jo like uaktuelt. Vi byttelåner mac’er rett som det er, og har fri tilgang til hverandres dialoger med andre. Må innrømme at jeg aldri har snoket i Peters saker – men innbiller meg at det er fint for et forhold å vite at man har muligheten. Har man noe å skjule, har man jo tråkket over grensa..

Hva tenker du om «Klimakrisa»? (I mine øyne er det ingen klimakrise, klimaet endrer seg hele tiden som det alltid har gjort)

Joda, klimaet er i konstant endring, men naturkatastrofer er faktisk det som skremmer meg mest. Og det tror jeg er et uheldig resultat av en klimakrise – som vi vil se mer og mer av i tiden som kommer. Liker det ikke!

Nekter du Peter å drikke brus og spise sjokkis?

Peter er en voksen mann, og bestemmer heldigvis over seg selv. Han drikker ikke så mye brus lenger, og mener selv han spiser relativt lite sjokolade.. Men han legger stadig ut på løpeturer og klager over sjokolade som legger seg på beltespenna, så noe må han få i seg 😂

Drikker du aldri brus eller spiser godteri selv?

Jeg drikker veldig sjeldent brus, men spiser godteri rett som det er.

Hva er din livrett?

Det må bli “Mutterns ost- og skinkepai”. Nam nam!

Fineste plassen du har besøkt?

Oi, det er mange! Jeg blir ofte slått i bakken av fine utsikter, flott natur, fine bygninger eller lignende – så her har jeg ingen spesifikk favoritt.

Har dere god kontakt med familie?

Ja ❤️

Er det kjedelig å være alene i huset på dagtid, eller nyter du det?

Jeg er et veldig tilpasningsdyktig vanedyr, så jeg trives i grunnen uansett hvor jeg jobber. Siden jeg liker å ha det stille mens jeg skriver, hadde jeg nok slitt i et åpent kontorlandskap. Og etter at Peter fikk seg fulltidsjobb, har det blitt behagelig stille her på dagtid 😆

Beste tips til en ganske nybakt småbarnsmor? (Har en liten gutt på seks måneder 😍)

Oi, først tenkte jeg at “det er jo ikke lenge siden jeg selv var der”, men det begynner jo faktisk å bli en stund siden.. Tipsene som funket for meg, var å ta ting på sparket, kose oss på barseltreff, og trille tur uansett vær. Det er i grunnen det jeg husker 😂

Hvilke bransjer har du jobbet innen?

Helsevesen, tekst og butikk 😊

Hva jobbet du med i sommer?

Lokal bedrift i Larvik ☀️

Kjenner du noengang på at det er litt traurig å gå hjemme hele dagen uten input fra kollegaer? Hvordan klare å utvikle seg som menneske når man bare går hjemme og skriver blogg?

Jeg savner helt klart å ha kollegaer, samtidig vet jeg at dette er en jobb jeg bare vil ha i en meget begrenset tidsperiode. Plutselig er jeg tilbake med kollegaer igjen (eller på skolebenken dersom jeg blir student). Når det gjelder å utvikle seg som menneske, er det å “bare gå hjemme og skrive blogg” noe av det mest lærerike jeg har opplevd. Jeg har hver dag dialog med utrolig mange mennesker som jeg ikke ville vært foruten! Takknemlig for at så mange sender meg meldinger og gjør meg glad.

Hvor lang tid tok det fra deres møttes til dere var kjærester?

Peter og jeg ble kjærester da vi møttes for første gang. Sjukt, men sant!

Husker dere hva dere gjorde på første og andre date?

På første date spiste vi taco og gikk tur på Sagene i sprengkulde. Holdt på å fryse ihjel! Andre date tok vi med oss sushi hjem, og satt i sofaen og så på utsikten over Oslo.

Var dere helt enige om når dere skulle få barn?

Jeg ble gravid én måned etter at vi hadde flyttet sammen, det var sjokkerende tidlig – men vi var ikke i tvil om at det var en veldig, veldig hyggelig overraskelse.

Hva var den oppskriften på karamell som man kan spise med skje i kjøleskapet?🙈

Haha! 2 dl fløte, 20 gram meierismør, 4 ss flytende sukrin gold. Småkok i en kjele i 25 – 30 minutter mens du rører litt innimellom, til den blir litt tykkere i konsistensen. Avkjøl i kjøleskap og nyt ❤️

Hva er dine beste tips til å beholde kjærligheten?

Senk forventningene, prat sammen før man er så irritert på noe at det smeller, se hverandre i hverdagen, skryt litt, smil litt, gi noen komplimenter, senk lista for å oppsøke hjelp dersom man trenger par-terapi! Jeg mener forøvrig de fleste av oss burde fått ut litt steam hos en profesjonell lytter hver måned, gjerne også som par 🙌🏽

Beste stedet du har feriert? Og hvorfor?

Mine sterkeste barndomsminner er ute i båten med fiskestang i hånda sammen med mormor og bestefar. Utrolig takknemlig for at de tok med søsteren min og meg på hytta i Drangedal med jevne mellomrom. Lukten av lyng og ferskvann vil for alltid minne meg om fine dager.

Har dere noen planer for sommeren?

Ingen store planer i år, vi skal voksent nok prioritere hus og hage.. Men vi er heldige som har svigers med hytte i Kongsvinger og mine foreldre som har hytte her i Vestfold – så forhåpentligvis blir det et par hytteturer i løpet av sommeren ☀️

Hvordan går det med hunden?

Han har det bra, bortsett fra en øye-infeksjon akkurat nå. Skal mer til for å stoppe den lille godgutten der ❤️

Hva slags yrker tror du barna kommer til å ha som voksne?

Akkurat det er jeg veldig spent på selv! Jeg har rett og slett ikke peiling 😊

Hvorfor lar du ikke barna drikke brus? Hvordan får du andre til å respektere det valget?

Flere lurte på dette med brus-drikkingen, både i kommentarfeltet og på DM. Så det tror jeg faktisk jeg skal skrive et eget innlegg om denne uka!

 

Dett var dett, takk for artige spørsmål! Brenner du inne med noe mer, blir det altså spørsmål-spesial i Gjesterommet om noen strakser. Sikkert plass til et par til 😉

/ God ny uke!

9 kommentarer
    1. Men hæ?? Hvordan er det mulig at jeh ikke har fått med meg at dere ble kjærester etter første møte?! Kan du skrive et innlegg om den daten?? Så skjønt. Så skal jeg selvfølgelig Google etter jeg har postet denne kommentaren. Spørre først – sååå undersøke. Irriterende bloggleser.com😎

    2. Jeg ville aldri vært komfortabel med at kjæresten har fri tilgang til mine dialoger med andre. Ikke fordi jeg har noe å skjule når det kommer til andre menn, men fordi de gruppesamtalene med venninner tar jo helt av i blant haha. Og det de velger å dele med meg der synes jeg ikke kjæresten har noe med da.

      1. Godt poeng 😂 Ble kanskje litt utydelig hva jeg mente, men syns det er greit at partner til enhver tid vet at man har muligheten til å sjekke hvem det chattes med. Tviler på at Peter ønsker å lese venninne-chattene mine, jeg kunne i alle fall aldri, aldri tenkt meg å snoke i hans kompis-chat 🙈 Poenget er at åpenhet er alfa omega, og en grei huskeregel er jo at man spør seg selv om det man skriver til andre er ting man er komfortabel med at partner leser.

    3. Kunne aldri falt meg inn å lese kjæresten min sine samtaler. Enten har man tillit til den andre eller så har man det ikke. Jeg har ALDRI lest en mld den andre Får og har aldri hatt behov for det. Og Jeg har ingenting å skjule,men min telefon er min og samme med kjæresten. Vi kan gjerne låne hverandres men vi sniker aldri!

      1. Som du ser i teksten min, skriver jeg at jeg heller aldri har hatt noe behov for å sjekke hans samtaler.. Men syns faktisk det ER tillit å si at “Hei, jeg har ingenting å skjule, du har tilgang om du vil”, på lik linje med å stole på hverandre. Ja takk begge deler 😊

        1. Nei vet du hva..jeg har ingenting å skjule,ikke min kjære heller. Så vi låner hverandres telefon om det behøves. Eller sitte ved siden av hverandre å se på bilder osv men om han skulle hatt fri tilgang for å se på telefon for å stole på meg så hadde det aldri fungert. Og samme andre veien. Hadde han begynt å nekte meg å låne telefon så er det noe annet.Går man i dusjen så ligger telefon på bordet og han eller jeg kan se om det ringer/sms men jeg går ikke å ser engang..Men ligger den rett ved siden så kan det være at jeg titter rett bort. Er vi på fest hver for oss og sover borte så sender man en mld. Trenger ikke skrive hvem man sover hos engang men at man bare gir beskjed at man ikke kommer hjem. Ingen av oss er sjalu for å si det sånn😀
          Men vi prater om alt da,krangler heller aldri og ler mye i lag😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg