Det fantastiske løk-trikset

Nå som vi er godt i gang med høysesongen for snørr, hosting og basilusker på alle kanter – er det på tide å dra frem kjerringrådet over alle kjerringråd, nemlig det fantastiske løk-trikset!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

I januar skrev jeg nemlig om et tips jeg ramlet over, i innlegget “Seriøst – en løk?!”. Kort fortalt begynte det hele med at eldstemann var på andre dagen med en kraftig forkjølelse, og hosten hans ble bare verre og verre. Særlig mot kvelden og om natta dro det seg til, og etter at guttungen hadde sovnet en kveld – satt Peter og jeg i stua og hørte på den ene hostekula etter den andre fra gutterommet.

Derfor bestemte jeg meg for å google. Det måtte da finnes et eller annet kjerringråd der ute? Og vips, etter 0,82 sekunder lyste det første tipset mot meg:

Del en gul løk og legg den på en tallerken på nattbordet.

Jeg humret for meg selv, før jeg scrollet videre. Men siden alle andre tips innebar å oppsøke lege, bestemte jeg meg for å høre med Peter hva han tenkte om løken. Og, ja.. La oss bare gjøre en lang historie kort: Peter så på meg som om jeg kom fra en annen planet OG hadde valset inn i huset hans som en fremmed før jeg hadde tatt meg til rette i sofaen hans.

Men hva hadde jeg egentlig å tape på å dele en stakkars gul løk og legge den på rommet til den lille sjuklingen..? Så jeg bare gjorde det.

Og det virket. Etter få minutter var tørrhosten totalt forduftet – og verken Peter eller jeg trodde våre egne ører. Vi kvalitetssikret trikset tre kvelder på rad, og det funket som bare det, gang på gang. Etter den oppdagelsen har jeg bestandig gul løk liggende i kjøleskapet!

I går kveld la jeg ut noen snapper på mystory, der jeg viste hvordan jeg skar opp en løk i to, delte den i fire – og plasserte den på soverommet til den hostende sjuklingen.

 

 

Og for å si det mildt; det regelrett haglet inn med snapper og meldinger fra mine trofaste følgere. Hva i alle dager skulle løken være godt for? Hvorfor brukte jeg løk? Vil ikke rommet stinke? Hjelper det? Hvorfor hjelper det?

Jeg hadde ikke sjans til å svare alle, derfor klasker jeg like godt til med en spørsmål- og svar-runde her og nå på bloggen isteden 🙂

Hvor setter du skåla med løk?
Svar: Hos eldstemann som sover i stor seng, pleier jeg å plassere skåla helt nederst ved fotenden etter at han har sovnet. Når jeg legger meg for kvelden litt senere, flytter jeg den ned på gulvet eller oppå kommoden sånn at den ikke står i veien. Det viktigste er at skåla ikke plasseres for nære hodet, for løken har jo de samme egenskapene som når man skjærer den på fjøla. Sterke saker 🙂

Vil ikke løken tørke ut?
Svar: Jo, den tørker ut, derfor vet jeg mange sverger til å ha litt vann i skåla – ikke sånn at det dekker løken, men bare litt i bunnen. Jeg pleier å droppe vannet, for jeg syns den holder seg fersk akkurat lenge nok til at det funker hele natten. Men hvis du har litt vann i skåla, regner jeg med du kan bruke den samme løken påfølgende natt. Da deler du den bare opp i mindre biter, sånn at den får nye “ferske” snitt-overflater med nye cellevegger som brytes ned.

Vil ikke rommet stinke løk?
Svar: Jo. Det er umulig å dra nytte av løkens egenskaper uten å få med lukta på kjøpet dessverre. Pass på at løken er så fersk som mulig, jeg prøvde en løk som må ha vært smågammel en gang, og lukten var rett og slett motbydelig. Det beste er nok å snike løken inn etter at den som hoster har sovnet, så hvis du ikke takler lukten kan jo dette være et tips dersom du har noen som kan hjelpe deg 😉

Kan vinduet stå åpent?
Svar: Ja, men sørg for at det ikke er gjennomtrekk i rommet. Målet er at løk-lukten spres i rommet og blir værende – men jeg pleier alltid å ha vinduet på gløtt, og plasserer heller løken på den andre siden av rommet.

Hvorfor virker ikke løktrikset på alle?
Svar: Det vet jeg ikke, men dette trikset virker først og fremst mot tørrhoste. Det er den samme kjemiske reaksjonen som fremkaller tårer i øyene når vi kutter løk, som oppstår i respirasjonsorganene når vi puster inn løk-gassen. Og slimhoste, astma, og andre lungeproblemer trenger muligens annen type behandling enn “mer fukt” for å oppleve bedring? (Jeg har ikke peiling, men jeg tar meg den frihet å synse litt 🙂

Virker det bare på barn?
Svar: Nei 🙂 Prøv det på gubben eller kjerringa også – etter at de har sovnet!

Er det bare gul løk som virker – eller kan man prøve med rødløk også?
Svar: Jeg har bare prøvd med gul løk, og har fått miksede tilbakemeldinger fra andre som har prøvd rødløk. Antar at siden rødløken er mildere, så vil effekten også oppleves som litt dårligere.

 

Fortsett å teste ut det fantastiske løk-trikset – og tips familie, venner og bekjente som du vet lengter etter en natt uten hosting! Det skader ikke, og er uansett verdt et forsøk! Lykke til, og god bedring til alle små og store hostere der ute <3

 

/ Host, host så får du en.. løk 🙂

Les også: Derfor funker løktrikset

28 kommentarer
    1. Måtte teste det i går på en 6 åring som hoster VELDIG og som regne holder på hele natta når han først starter. Og HALLELUJA 🙏🏻 Etter 5 minutter ble det stille og både han og vi andre fikk sove godt. Fantastisk 😄👯

    2. Nå skal jeg teste ut løken på meg og gubben i natt. Om det faktisk funker på oss, blir det løk på gutteromma i morgen kveld.
      Høres jo ut som rene bjeffekonkurransen her i huset for tiden.
      Hilsen trøtt og småsjuk 5-barnsmor som drømmer om ei god natts søvn.

    3. Fantastisk! Det er jo faktisk ikke til å tro. Tok fem minutter her i går kveld også 🙂 I kveld har det ikke vært et eneste host, så mon tro om løken setter fart på bedringen også..? (Sikkert tilfeldig, men pytt sann, haha) Håper dere får god søvn i natt også!

    4. Vi har brukt løktrikset et par ganger når det er forskjølelse. Bom stilt på 5minutter. Det er jo helt sykt 😀

    5. Nesten så jeg vurderer å sende kællen på butikken etter løk nå. Takler ikke løklukt men om minstejenta får sove hele natta, og jeg, så er det verdt det!

    6. Morsomt at du skriver om temaet akkurat i kveld. Jeg har satt 2 halve løk inn til minstemann på et år som er forkjøla og hoster. Det har alltid funket hos oss, på både storebror og lillebror, etter at jeg fant tipset hos Pappahjerte (i januar!?) 😀

    7. Jeg vet ikke om dette stemmer, men jeg har hørt at dette virker fordi løk tiltrekkes seg bakterier?! Dette er også grunnen til at man ikke skal spare på oppkuttet løk og spise senere, den innehold mye man ikke vil ha i seg 😉

    8. Kan ha en viss helbredende effekt ja, da hvitløk er heelt suuupert dersom man har en viss mistanke om at det snart sniker innpå en liten forkjølese,eller litt magevondt 😉 ta flytende hvitløk (KYOLIC,KJØPES PÅ HELSEKOSTEN,KJEKT Å HA I HUS) og bland med litt saft og drikk det helst før symptomene (det funker også under sjukdom, fortere frisk) Dersom du feks hører et lite rykte om at det er mange i bhg som har hatt magevirus, omgangssjuke eller bare forskjølelse, bånn gass hjem og få en liten shot med kyolic og saft. ( saften er for at det skal smake litt bedre bare..,ikke noe effekt i den haha) så kan det faktisk hende ( alltid funket her i gården) at du og dere unngår smitten 😀
      Vi har hvertfall alltid en flaske med kyolic i kjøleskapet, og den er god å ha i sjukdomssesonger 🙂

    9. Jeg leste noe om på nett for en tid tilbake om at hvis man sleit med halsvondt, hodepine o.l så skulle man skjære en løk i skiver og legge en under hver fot. Må ha sokk over selvfølgelig da man skal ligge med denne hele natta. Dette har visst funka for flere, for det var slik jeg kom over det på facebook, at noen venner hadde kommentert at de funka som bare det 🙂 Løk er tingen, altså!

    10. For ett fantastisk kjerringråd, her ligger jeg gravid å har fått den verste forkjølelsen jeg noen gang har hatt, unner ikke min verste fiende dette en gang. Så her skal jeg sende mannen på butikken ¨å kjøpe løk så jeg kanskje kan få sovet bedre i natt, enn jeg har gjort til nå 🙂
      Kom gjerne med flere tips mot forkjølelse og andre ting 😀

    11. Ja, da er det bare å sparke mannen i vei så fort du kan! Trenger jo ikke vente helt til i kveld med å sette ut løken heller, hvis du takler lukta, da 😉
      God bedring og lykke til med rugingen! <3

    12. Ugg, flytende hvitløk? Jeg må si jeg foretrekker dem i kapselform.. Lettere å svelge – men med samme effekt. Er oppvokst med kyolic-piller i kjøleskapsdøra, men har ikke brukt det etter at jeg ble voksen.. Tror jeg skal kjøpe inn en boks før magevirus-sesongen, gitt! Takk for tips 🙂

    13. Ja, hehe – det har jeg også hørt 🙂 Men det er visst bare en myte, for det er ikke mulig at en løk kan trekke virus og bakterier ut av en syk kropp 🙂 Men jeg er faktisk litt skeptisk til å spise oppskåret løk som har ligget i kjøkeskapet en stund.. Vet jo aldri 😉

    14. Kult triks! Dette MÅ jeg prøve. Er tett i nesa HELETIDEN! Har helårsallergi… Men lukten var jeg ikke så fornøyd med at jeg må tåle

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg