Rock ´n Roll Sjokoboll

Disse sjokobollene døyver sukkersuget i en fei, de lages kjapt, men kanskje viktigst av alt: de er klare til å spises med en gang 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Sjokobollene inneholder ikke sukker, men dadler. Dadler er riktignok veldig energirike, men med på kjøpet får du mye kostfiber, kalium og proteiner. For meg er de perfekte å bruke for å døyve sukkersug, siden det holder med en eller to. Men jeg syns også de er fullgode erstatninger for godteri 🙂

 

Rock ´n Roll Sjokoboll

♥ 200 gram ferske dadler
♥ 2 1/2 dl havregryn
♥ 2 dl mandelmel
♥ 2 ss kokosolje (smeltet)
♥ 1 ss agavesirup (jeg brukte fiber sirup clear, honning vil nok også funke)
♥ 1 1/2 dl kokosmasse
♥ 4 ss kakao
♥ Et lite dryss salt
♥ 1 ss vann (bruk gjerne kald kaffe hvis du liker kaffesmak!)

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

♥ Fjern steinene i dadlene og ha dadlene i en foodprosessor
♥ Tilsett resten av ingrediensene og kjør til du får en jevn masse

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

♥ Hver bolle tilsvarer i underkant av én spiseskje, bruk hendene og trykk massen sammen, ca 30 stykker.
♥ Om ønskelig: Hell litt kokosmasse i en skål og rull bollene i kokosen.
♥ Oppbevares i kjøleskap
♥ Holdbarhet: Uvisst 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ Enjoy!

Prøv også:
– Sjokoladecookies
– Superenkle bananpannekaker
– Sunn sjokopuddis

21 kommentarer
    1. Dette minner om en av mine julebakst,bare her i hus kalles de lorter:) å de er sinnsykt gode:)
      Oppskrift lorter:
      150gr margarin
      3,5dl sukker
      12sp.skje kakao
      12dl små havregryn
      6ts vaniljesukker
      9sp.skje kaffe (1kopp)
      Smør og sukker røres hvitt (vispes til vitt) kakao og vaniljesukker vispes inn i smørkremen,når hvitt ha i det andre.
      Bland med fingra og rulles til kuler som rulles i kokos:)

    2. Namnam:-). Men du, det fantastiske sjokoladepålegget deres, som er sunt, kan du legge ut oppskriften på det…? Har en gutt som er innmari glad i nugatti, men det er bare feriepålegg her i huset.. Og nå er det en stund til vinterferien;-)

    3. Disse så kjempegode ut!:)) Hva kan jeg bruke istedet for mandelmel, vanlig hvetemel kanskje? Har en i hus som er så allergisk for mandler. Kjempefin blogg forresten:)

    4. Kul oppskrift, takk for tips 🙂
      Dadler inneholder ganske så mye sukker, så det er direkte feil å si noe annet. Men absolutt et alternativ der du får mer enn bare rent sukker.

    5. Var i butikken i går og fikk plutselig for meg at jeg måtte kjøpe med meg dadler. Ingen her i huset spiser dadler for seg selv, så slo det fra meg. Skulle visst ha fulgt magefølelsen, for da hadde det blitt sjokoboller her i kveld! (og takk for kveldens hvordanfåsangentilåslippetaket?!)

    6. Denne kommentaren passer ikke helt, men den hører sammen med kostholdet ditt så jeg prøver… jeg liker godt ditt forhold og fornuftige holdning til mat, lurer derfor på hvordan lunsj hos dere ser ut?:-) frokost tallerkenen holder jeg allerede på med til datteren min på 2,5 år, men det er fordi hun er så kresen og lite interessert i mat om morgenen;-) tenker nå å utvide til meg selv og, og siden jeg er hjemmeværende mor trenger jeg altså litt gode tips til lunsjen;-)

    7. Takk for supert snackstips! Suverent med dadler i stedet for sukker, tenkte jeg, og satte i gang. #fail1: hentet frem dadlene som hadde stått i skapet i et halvt år. Sannsynligvis noe tørrere enn ferske, men dog var de stenfrie 😅. #fail2: hev alle ingrediensene oppi kuttebollen som hører til stavmikseren. #fail3: den bollen var i knappeste laget. Byttet bolle, fail#4: fortsatt innen stavmiksekategorien. Kjørte meg selvfølgelig fast i den tørre massen. Tok en pause, var på vei til å hive alt i søpla. Byttet til blenderen, etter å ha fått ny giv igjen. Kjørte på, og begynte å forstå at det ikke var verktøyet, men tilstanden på dadlene. Tilsatte mer væske. En god dæsj rapskokos. Fortsatt tørt. Tilsatte enda mer væske, litt kaffe. Også enda litt til, vann. Endelig en klissete masse. Smakte på godsakene, og stusset litt over at det maglet sjokoladesmak. #fail5: hadde glemt kakaoen. Tilsatte den, tok massen ut av blenderen, knadde og kunne endelig begynne å rulle kuler 😅 Så det tok noe mer enn ti minutter for min del, men det ble da bra til slutt! Note to self: les oppskriften, og ikke minst; følg oppskriften! 😅👌🏻😂

    8. Hei!
      Dette hørtes så himla godt ut, men ett lite problem! Kjæresten er dødsallergisk mot mandler, og siden jeg liker han sånn passe godt kunne jeg tenke meg at han ikke strøyk med helt enda!! Har du noen tips? Kokosmel kanskje? 🙂

    9. Haha! Håper han vet å sette pris på den omtenksomme kjæresten sin 😉 Du bør vel kanskje ikke si det samme som jeg sa til svogeren min første gang han var her og vi hadde laget kake med nøttebunn: “Kan du ikke bare ta en sånn allergipille da?”

      Jeg ville brukt kokosmel eller rett og slett havremel! Hvis du prøver, må du gjerne si fra hvordan resultatet ble 😉 Lykke til! Håper de faller i smak – de har i alle fall gjort susen for sukkersuget her i huset. Og det er gull!

    10. Å herregud nå lo jeg godt 😀 Du høres ut som meg på kjøkkenet! Bra resultatet ble ålreit til slutt – også fikk du jo en god historie ut av det, da 😉

    11. Så heldig datteren din er som får skikkelig frokost 🙂 Hvis hun ikke er så sulten om morgenen (kjenner til problemet 😉 – så kan du gå all in til lunsj i stedet, kanskje det funker bedre!
      Her i huset er det jo hjemmekontor, så til lunsj sverger jeg til smoothie. Jeg lager en stor porsjon, sånn at det er nok til alle (setter den kaldt til barna kommer hjem fra bhg). Jeg liker å ha oppi sunne grønnsaker som ikke setter noe særlig smak, feks grønnkål, agurk, frossen brokkoli. Litt kokosmelk/yoghurt/tjukkmjølk etc for konsistens og smak. Og masse frossen frukt, og vann 🙂 Det blir godt! Jeg pleier å spise to knekkebrød inntil, da holder jeg meg mett lenger 🙂
      Vet jo ikke om du er noe fan av smoothie, men anbefaler å prøve det ut noen dager! Under “Kategorier” finner du “Oppskrifter”, og der skal det ligge to smoothieoppskrifter. Kanskje de kan inspirere litt 🙂 Lykke til!

    12. De er energirike som jeg skrev, men de inneholder ikke et eneste korn raffinert sukker. De skal ta knekken på søtsug, samtidig som man ikke klarer å spise så mange. Så jeg vil påstå at de er kjempegode alternativer, faktisk 🙂

    13. Byttet ut mandelmel med peanøttmel og det smakte alldeles nydelig! Men det er sant som du er sier, en el to holder.;-) Gode sammen med en kopp kaffe 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg